Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



Rada miejska stwierdziła wygaśnięcia mandatu radnego, z powodu naruszenia przez niego ustawowego zakazu łączenia mandatu z wykonywaniem działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego.


Okazało się bowiem, iż radny wynajmował garaż stanowiący mienie komunalne, w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Radny zaskarżył uchwałę do sądu administracyjnego.

WSA przyznał rację radnemu.

Sąd uznał, iż rada miejska w uzasadnieniu uchwały o wygaśnięciu mandatu nie wskazała, jaką działalność gospodarczą prowadzi radny. W sprawie nie ustalono również czy z tytułu najmu garażu, radny odniósł korzyści w porównaniu z lokalną społecznością samorządową.

WSA przypomniał, iż o prowadzeniu przez radnego działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy można mówić wtedy, gdy radny korzysta z mienia gminnego na uprzywilejowanych zasadach, wykorzystując swoją pozycję w gminie.

Celem przepisów antykorupcyjnych jest zapobieganie sytuacjom, w których radni mogliby osiągać jakiekolwiek korzyści z tytułu sprawowanego mandatu i przez to osłabiać zaufanie wyborców i opinii publicznej do ich etycznego funkcjonowania.

Natomiast w przypadku korzystania przez radnego z mienia gminy na zasadzie powszechnej dostępności lub na warunkach powszechnie ustalonych w odniesieniu do danego typu czynności prawnych dla wszystkich mieszkańców gminy, nie dochodzi do naruszenia art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013, poz. 594 ze zm.) – wyjaśnił sąd.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Kielcach z 25 września 2014 r., sygn. akt II SA/Ke 634/14, nieprawomocny


Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.