Kolegium regionalnej izby obrachunkowej stwierdziło nieważność uchwały rady gminy dotyczącej zmiany wieloletniej prognozy finansowej gminy.
Kolegium ustaliło, że uznał, że jeden z radnych ustnie zrzekł się mandatu. Jednak w dniu sesji rady gminy, na której procedowano nad przedmiotową uchwałą dotyczącą wieloletniej prognozy finansowej, był w dalszym ciągu radnym gminy i powinien być powiadomiony o terminie i miejscu odbywania się sesji oraz powinien otrzymać materiały będące przedmiotem obrad.
WSA przyznał rację organowi nadzoru.
Sąd przypomniał, iż wśród przesłanek wygaśnięcia mandatu radnego brak jest możliwości złożenia ustnej rezygnacji.
W ustawie przewidziano wyłącznie pisemną formę zrzeczenia się mandatu radnego.
Ponadto podkreślić należy, że pisemne zrzeczenie się mandatu radnego powinno zostać złożone bezpośrednio organowi właściwemu do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu tj. komisarzowi wyborczemu.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
W przypadku złożenia takiego oświadczenia przewodniczącemu rady, co miało miejsce w rozpatrywanej sprawie, powinien on niezwłocznie przekazać je komisarzowi wyborczemu.
W takiej sytuacji termin do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu biegnie od dnia otrzymania oświadczenia przez komisarza wyborczego – wyjaśnił sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 23 maja 2017 r., sygn. akt I SA/Ol 291/17, nieprawomocny