Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

W regulaminie między innymi nałożyła na właścicieli nieruchomości obowiązek niezwłocznego oczyszczania ze śniegu, lodu z chodnika położonego wzdłuż nieruchomości służących do użytku publicznego. Ponadto nakazała właścicielom nieruchomości posypywanie zalegającego na chodniku lodu lub innym stosownym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości.

Prokurator zaskarżył uchwałę.

WSA zgodził się, iż nie jest zgodne z prawem rozwiązanie, zgodnie z którym właściciele nieruchomości powinni uprzątnąć błoto, śnieg, lód z chodników położonych wzdłuż nieruchomości niezwłocznie. Określenie częstotliwości wykonywania tych obowiązków nie zostało bowiem przewidziane w obowiązkach uregulowanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

Ustawa ogranicza się jedynie do określenia obowiązku uprzątnięcia błota, śniegu lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego. Zatem regulamin może jedynie określać obowiązek uprzątnięcia wskazanych zanieczyszczeń, brak jest natomiast upoważnienia do określania czasookresu jego wykonania – wyjaśnił WSA.

Ponadto zdaniem sądu rada nie została upoważniona do nakazania właścicielowi obowiązku stosowania piasku lub innego stosownego środka do zlikwidowania śliskości. Do właściciela należy bowiem wybranie metody usunięcia zalegającego lodu i może on w tym celu zastosować mechaniczne usunięcie zlodowacenia.

 


Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 10 grudnia 2014 r., sygn. akt IV SA/Po 746/14, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.