Starosta zatwierdził projekt stałej organizacji ruchu na jednej z dróg powiatowych.

Zmiana organizacji ruchu dotyczyła wprowadzenia ograniczenia tonażu wjazdu pojazdów ciężarowych przekraczających 18 ton, z dodatkowo umieszczoną tabliczką o treści "nie dotyczy autobusów, służb komunalnych i zaopatrzenia mieszkańców", w związku z wzmożonym ruchem pojazdów przewożących kruszywo.

Organ wyjaśnił, że uzasadnieniem dla wprowadzonych zmian w organizacji ruchu była potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrona drogi przed jej dalszą degradacją, w czym wyrażał się interes społeczny.

Przedsiębiorca prowadzący firmę transportową w zakresie przewozu kruszyw wniósł skargę na tę decyzję do sądu administracyjnego.

Jego zdaniem posadowienie znaku drogowego z wyłączeniami dla autobusów, służb komunalnych i zaopatrzenia mieszkańców stanowi dyskryminację bezpośrednią, polegającą na postawieniu go w sytuacji mniej korzystnej niż inne podmioty korzystające z drogi.

WSA uznał, iż skarga nie ma usprawiedliwionych podstaw.

W ocenie sądu nie można stwierdzić naruszenia art. 32 Konstytucji RP poprzez wyłączenie z ograniczenia autobusów, służb komunalnych i zaopatrzenia mieszkańców.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

W świetle zasad sprawiedliwości różnicowanie podmiotów powinno pozostawać w odpowiedniej relacji do różnic w ich sytuacji. Wyrażona w ten sposób sprawiedliwość rozdzielcza oznacza, że równych powinno się traktować równo, a podobnych podobnie.

Tak rozumiana sprawiedliwość oznacza też akceptację różnego traktowania przez prawo różnych podmiotów, z tym jednak, że różne traktowanie powinno być uzasadnione.

W rozpoznawanej sprawie starosta zasadnie w tym względzie zwracał uwagę na potrzeby i interes całej społeczności lokalnej, a także sporadyczność dozwolonych przejazdów, w odróżnieniu od działalności prowadzonej przez skarżącego, generującej wzmożony ruch pojazdów ciężarowych.

Przy czym wprowadzony zakaz nie dotyczy tylko przedsiębiorcy, ale także innych uczestników ruchu drogowego, którzy nie będą się kwalifikować do wskazanego wyłączenia – zwrócił uwagę sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 22 grudnia 2016 r., sygn. akt II SA/Ol 1276/16, nieprawomocny 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów