Zarządzeniem zastępczym wojewoda stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego.

Organ ustalił bowiem, iż radny prowadzi działalność gospodarczą w postaci gospodarstwa rolnego, a w okresie pełnienia funkcji radnego, zawarł z gminą dwie umowy dzierżawy gruntów stanowiących mienie komunalne.

Radny domagał się uchylenia zarządzenia zastępczego.

Tłumaczył, iż nie korzysta z żadnych uprzywilejowanych zasad, a korzystanie przez niego z mienia gminy odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności do tego mienia lub na warunkach powszechnie ustalonych w odniesieniu do tego typu czynności prawnych dla wszystkich mieszkańców gminy.

WSA uznał, iż skarga nie jest zasadna.

Sąd przypomniał, iż sformułowanie "wykorzystywanie" odnosi się do wszystkich przypadków korzystania z mienia komunalnego gminy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Nie ma znaczenia czy wykorzystanie to ma podstawę prawną czy też nie, czy jest stałe bądź jednorazowe, wreszcie czy jest odpłatne czy też nieodpłatne.

Zakaz łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy oznacza, że należy dążyć do wykluczenia sytuacji, w której radny, wykonując mandat w gminie, będąc członkiem organu stanowiącego podejmującego m.in. decyzje dotyczące zasad zarządu mieniem tej gminy, ma zawartą lub zawarł z gminą umowę dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy.

Radny w takiej sytuacji uzyskuje tytuł prawny o charakterze obligacyjnym do nieruchomości gminnej, zaś w czasie trwania umowy dzierżawy gmina bez rozwiązania tej umowy nie może zawierać z innymi podmiotami umów dzierżawy lub użyczenia.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 19 października 2016 r., sygn. akt IV SA/Po 540/16, nieprawomocny  

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów