Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Mieszkaniec gminy wystąpił do wójta z wnioskiem o sprzedaż jednej z działek gminnych przylegających do jego nieruchomości. Mieszkaniec argumentował, że działka gminna nie stanowi dojazdu do innych nieruchomości i jest użytkowana wyłącznie przez niego, jako droga dojazdowa do własnych budynków gospodarczych.


Wójt zarządzeniem wyraził zgodę na sprzedaż w formie bezprzetargowej działki gminnej, w celu poprawy warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, należącej do wnioskodawcy.

Wojewoda uznał, iż zarządzenie zostało wydane z istotnym naruszeniem prawa. Zdaniem organu nadzoru tryb bezprzetargowy sprzedaży działki gminnej może mieć miejsce jedynie w przypadku, gdy tylko jedna osoba może być zainteresowana jej kupnem. Natomiast w sytuacji, kiedy zainteresowanych może być więcej i sprzedawana nieruchomość może mieć związek funkcjonalny z więcej niż jedną nieruchomością przyległą, taki tryb sprzedaży jest niedopuszczalny.


W odpowiedzi wójt wyjaśnił, że zamiar sprzedaży bezprzetargowej został ogłoszony publicznie i nikt, poza nabywcą, nie zgłaszał zainteresowania jej nabyciem. Ponadto gminny użytek gruntowy w rzeczywistości powiązany był funkcjonalnie wyłącznie z gruntem wnioskodawcy.


WSA przyznał rację wójtowi.


Sąd przypomniał, iż art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010r., Nr 102, poz. 651) pozostawia wójtowi, ocenę wystąpienia przesłanki pierwszeństwa w bezprzetargowym nabyciu nieruchomości gminnej, która samodzielnie nie może być zagospodarowana a może poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości podmiotu zainteresowanego jej nabyciem.


Zdaniem sądu założenie, że sam fakt przylegania nieruchomości gminnej do dwóch nieruchomości, jest równoznaczny z funkcjonalnym powiązaniem nieruchomości z każdą z przyległych działek i automatycznie wyklucza bezprzetargowy tryb sprzedaży, narusza prawo wyboru nabywcy nieruchomości.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 27 marca 2014 r., sygn. akt II SA/Bk 122/14, nieprawomocny

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.