Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Prezydent miasta określił spółce podatek od środków transportowych po ponownym dopuszczeniu do ruchu należących do niej pojazdów.

Spółka odwołała się od decyzji do sądu administracyjnego.

Uznała bowiem, iż warunkiem ponownego powstania obowiązku podatkowego w przypadku pojazdu czasowo wycofanego z ruchu jest nie tylko upływ okresu, na jaki została wydana decyzja o czasowym wycofaniu, ale także ponowne dopuszczenie pojazdu do ruchu. Spółka tłumaczyła, iż po ponownym dopuszczeniu pojazdów do ruchu, nie użytkowała ich.

WSA nie zgodził się z taką interpretacją spółki.

Zdaniem sądu, datą ponownego dopuszczenia pojazdu do ruchu jest pierwszy dzień, w którym właściciel pojazdu może odebrać w siedzibie organu rejestrującego dowód i tablice rejestracyjne.

Niezależnie zatem od tego, czy właściciel stawił się i odebrał dokumenty wraz z tablicami, od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin wycofania pojazdu z ruchu, powstanie ponownie obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych.

W ocenie sądu obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych nie wygasa np. w przypadku złego stanu technicznego pojazdu, faktycznego braku możliwości korzystania z posiadanego środka transportu, a nawet wskutek fizycznej likwidacji poprzez jego rozmontowanie. Wbrew stanowisku spółki konieczność opłacenia podatku od środków transportowych nie jest uzależniona od użytkowania pojazdu ani od jego fizycznego posiadania – podkreślił sąd.

Sąd zwrócił uwagę, iż jeżeli właściciel nie złoży stosownego wniosku, a starosta nie wyda decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu, obowiązek podatkowy istnieje dalej.

Zatem jeśli właściciel nie ma takiej woli i nie złoży odpowiedniego wniosku, to pomimo nieodebrania tablic i dowodu rejestracyjnego danego pojazdu, nie następuje automatyczne przedłużenie terminu wycofania pojazdu z ruchu. Aby tak było musi być uzewnętrzniona wola osoby uprawnionej, tj. złożony przez właściciela pojazdu wniosek o przedłużeniu pierwotnie wskazanego terminu.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Łodzi z 23 września 2014 r. sygn. akt I SA/Łd 335/14, nieprawomocny