Jeden z mieszkańców gminy wniósł skargę na bezczynność rady miejskiej w przedmiocie zmiany nazwy ulicy. Tłumaczył, iż wniosek o zmianę nazwy zgłosił do rady miejskiej już w 2001 r., do czego miał prawo jako budowniczy znajdującego się w tym miejscu pomnika.

W odpowiedzi rada miejska wniosła o jej oddalenie. Wyjaśniła, iż kwestia nadawania nazw ulic i placów nie należy do spraw, w których po stronie rady gminy istnieje ustawowy obowiązek wykonania inicjatywy uchwałodawczej.

Mieszkaniec poskarżył się do sądu administracyjnego.

WSA przypomniał, iż zmiana nazwy ulicy następuje w drodze uchwały organu stanowiącego gminy.

Zatem w myśl ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.) skarga na bezczynność w tej sprawie nie przysługuje.

Brak jest również podstaw do uznania, że skargę na bezczynność organu w przedmiocie zmiany nazwy ulicy można wnieść na podstawie art. 101 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.).
Przepis art. 101 uprawnia do zaskarżenia uchwały lub zarządzenia podjętego przez organ gminy, gdy organ gminy nie wykonuje czynności nakazanych prawem. Oznacza to, że skargę na bezczynność w przedmiocie podjęcia uchwały można wnieść tylko i wyłącznie w przypadku, gdy przepis prawa zobowiązuje, a nie uprawnia, organ gminy do podjęcia uchwały.

Takim przepisem nie jest art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym, który przyznaje radzie gminy wyłącznie uprawnienie do zmiany nazwy ulicy.

Oznacza to, że rada gminy może, ale nie musi żądanej zmiany dokonać.

Nie istnieje bowiem żaden przepis prawa, który uprawniałby do żądania zmiany nazwy ulicy i jednocześnie rodziłby po stronie gminy obowiązek przeprowadzenia w tym przedmiocie postępowania zakończonego stosowną uchwałą – podkreślił sąd.

Na podstawie:
Postanowienie WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 10 listopada 2015 r., sygn. akt II SAB/Go 63/15, nieprawomocne