Rada gminy wprowadziła regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

W jednym z zapisów regulaminu wprowadziła roczny limit ilości odpadów budowlanych i poremontowych odbieranych w ramach zryczałtowanej opłaty.

Prokurator zaskarżył ten zapis regulaminu.

Burmistrz wyjaśnił, iż określenie rocznego limitu odpadów budowlanych i rozbiórkowych w ilości do 1 m3 od gospodarstwa domowego wynikało z potrzeby uregulowania zasad odbioru tego typu odpadu, który najprawdopodobniej oddawany byłby w nadmiernych ilościach, gdyż jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej związanej branżą budowlaną.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Jego zdaniem od 1 lutego 2015 r. rada gminy może ograniczyć ilość odpadów zielonych, zużytych opon, odpadów wielkogabarytowych oraz odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne zarówno odbieranych od mieszkańca, jak i przyjmowanych przez Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.

W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:

Zadania gminy dotyczące utrzymania czystości i porządku

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[1013,854,98,21,5],"dataValuesNormalized":[11,9,1,1,1],"labels":["Pytania i odpowiedzi","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Komentarze i publikacje","Akty prawne","Procedury"],"colors":["#940C72","#EA8F00","#007AC3","#85BC20","#E5202E"],"maxValue":1991,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

WSA przyznał rację prokuratorowi.

Sąd uznał, iż rada, określając roczny limit ilości odpadów budowlanych i poremontowych odbieranych w ramach zryczałtowanej opłaty, wykroczyła poza upoważnienie określone w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2012r., poz. 391).

Z ustawy wynika kompetencja gminy do uregulowania szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Nie daje to uprawnienia gminie do przeprowadzania kalkulacji i ustalenia limitu odpadów odbieranych w zamian za opłatę – podkreślił sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 27 stycznia 2016 r., sygn. akt IV SA/Po 772/15, nieprawomocny 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami