Rada gminy ustaliła wysokości diet radnych oraz przewodniczącego rady.

Wojewoda wniósł na uchwałę skargę do sądu administracyjnego.

Zarzucił, iż rada ustaliła diety dla przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady w formie ryczałtu, bez określenia zasad zwrotu diety w przypadku, gdy nie wykonują oni swoich funkcji przez pewien okres czasu. Zdaniem organu nadzoru dieta została przyznana zatem w formie konkretnej, określonej z góry wartości kwotowej, niezależnie od rzeczywistego sprawowania funkcji.WSA podkreślił, iż w świetle brzmienia przepisu art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.), rada gminy może ustanowić zasady, na jakich radnemu będzie przysługiwała dieta.

Choć nie ma legalnej definicji terminu “dieta”, zdaniem sądu należy go rozumieć jako zwrot kosztów związanych z pełnieniem funkcji, co przemawia za jego kompensacyjnym charakterem.

Skoro dieta sprowadza się do wyrównania wydatków i strat spowodowanych pełnieniem funkcji przewodniczącego rady, to osoba pełniąca tę funkcję zachowuje prawo do zwrotu kosztów i wydatków poniesionych w związku ze sprawowaniem funkcji, a nie z tytułu samego faktu bycia taką osobą.

W ocenie sądu zakresem regulacji uchwały powinna być objęta między innymi sytuacja, gdy przewodniczący rady, przez dłuższy okres czasu nie wykonuje obowiązków wynikających z pełnionej funkcji, a tym samym nie ponosi żadnych kosztów związanych z pełnieniem funkcji.W przeciwnym razie dieta ustalona w stałej kwocie ma charakter ryczałtu miesięcznego, przez co traci charakter rekompensacyjny, a przyjmuje charakter stałego, miesięcznego wynagrodzenia, niezależnego od kosztów związanych z pełnieniem funkcji – uznał sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Opolu z 21 lipca 2015 r., sygn. akt II SA/Op 177/15, nieprawomocny