Burmistrz powołał komisję konkursową która miała wybrać dyrektora szkoły.

W komisji przedstawicielem organu prowadzącego szkołę, a zarazem przewodniczącym został lokalny przedsiębiorca, członkami zaś radna gminy oraz nauczyciel zatrudniony w szkole.

Wojewoda stwierdził nieważność zarządzenia.

Istotą sporu w sprawie była odpowiedź na pytanie, czy burmistrz mógł powołać dowolne osoby, niebędące pracownikami urzędu miejskiego, na członków komisji konkursowej.

WSA uznał za słuszny jest zarzut wojewody co do nieprawidłowości wskazania członków komisji konkursowej.

Sąd zwrócił uwagę, że ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz.2156 z późn. zm.) w sposób wyczerpujący określa skład komisji konkursowej w już działającej szkole lub placówce.

Liczba członków komisji jest określona w sposób sztywny i organ prowadzący nie ma prawa jej zmieniać.

Do składu komisji konkursowej powołanej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora szkoły organ prowadzący powołuje m.in. swoich trzech przedstawicieli. W tej instytucji prawnej trzeba już upatrywać niemożliwości powoływania komisji konkursowej w takim kształcie, który narusza obiektywizm jej działania.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Sąd podkreślił, iż w skład komisji konkursowej wchodzą przedstawiciele organu prowadzącego szkołę, a nie osoba piastująca funkcję tego organu.

Przedstawicielem takiego organu, np. burmistrza będzie osoba, która zostanie upoważniona przez piastuna organu do załatwiania określonego rodzaju spraw w jego imieniu i na jego rzecz.

Tymczasem burmistrz w skład komisji konkursowej, jako swoich przedstawicieli powołał nauczyciela, a także rodzica uczniów i nauczyciela, a więc osoby niezwiązane z organem prowadzącym, natomiast powiązane z radą rodziców, jak również z radą pedagogiczną.

Powołanie przez burmistrza dowolnie wybranych przez siebie osób jako członków, w tym przewodniczącego komisji konkursowej, do wyłonienia kandydata na dyrektora szkoły, stanowi naruszenie ustawy o systemie oświaty – uznał sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Opolu z 8 grudnia 2016 r., sygn. akt II SA/Op 585/16, nieprawomocny  

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów