Wojewoda zezwolił na realizację inwestycji drogowej dotyczącej rozbudowy drogi wojewódzkiej. Mocą decyzji wojewody dokonano m.in. podziału działki, będącej własnością skarżącego oraz stwierdzono przejście jej z mocy prawa na rzecz województwa za odszkodowaniem, z dniem kiedy decyzja stanie się ostateczna. Za tą działkę skarżący otrzymał odszkodowanie. Skarżący zwrócił się o wykup pozostałej części działki jako nie nadającej się do wykorzystania na dotychczasowe cele. Skarżący przedstawiając przebieg postępowania i powołując się na prowadzoną z urzędem miasta korespondencję podkreślił, że prezydent miasta nie załatwił jego wniosku w należytym terminie.

W odpowiedzi na skargę prezydent miasta wyjaśnił, że sprawa nabycia działki nie była rozpatrywana w trybie postępowania administracyjnego. Wykup tej działki może nastąpić jedynie na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym. Sprawa ta ma charakter cywilnoprawny a nie administracyjno-prawny. Skarżący winien zwrócić się ze stosownym roszczeniem na drogę postępowania cywilnego, przed sądem powszechnym.

WSA rozpatrując skargę zwrócił uwagę, iż skarga na bezczynność, przewlekłość organu przewidziana w art. 3 § 2 pkt 8 P.p.s.a. przysługuje tylko w sprawach, w których są wydawane decyzje, postanowienia oraz akty i czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące przyznania, stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisów prawa. WSA przypomniał, iż problematykę nabycia części nieruchomości nie objętej lokalizacją inwestycji, jeżeli nie nadaje się do prawidłowego wykorzystania przez właścicieli na dotychczasowe cele normuje art. 13 ust. 3 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych. Przepis ten stanowi, że w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 4 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych , jeżeli przejęta jest część nieruchomości, a pozostała część nie nadaje się do prawidłowego wykorzystania na dotychczasowe cele, właściwy zarządca drogi jest obowiązany do nabycia, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego tej części nieruchomości. Podkreślić należy, że kwestia ta nie należy do rozpoznania w drodze postępowania administracyjnego. Wniosek złożony w trybie cytowanego art. 13 ust. 3 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych nie jest rozpatrywany w trybie postępowania administracyjnego, gdyż nie jest to sprawa administracyjna w rozumieniu k.p.a. Jest to roszczenie cywilnoprawne, którego w razie sporu strona może dochodzić przed sądem powszechnym.

Zdaniem WSA zasadne jest stanowisko prezydenta miasta, że sprawa nabycia działki ma charakter cywilnoprawny a nie administracyjno-prawny. Wykup tej działki może nastąpić jedynie na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym. W przypadku, gdy do zawarcia stosownej umowy nie dojdzie, właściciel gruntu ma prawo domagać się wykonania tego obowiązku na drodze postępowania cywilnego. Wskazać jednocześnie należy, że gdy niedopuszczalna jest droga sądowo-administracyjna w sprawach wymienionych w przepisach art. 3 § 2 pkt 1 - 4 P.p.s.a. , wyłączona jest również możliwość wniesienia skargi na bezczynność w tych sprawach do sądu administracyjnego.

Na poodstawie:
Postanowienie WSA w Rzeszowie z 14 lutego 2012 r., sygn. akt II SAB/Rz 84/11

Przydatne materiały:
Ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.)
Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 193, poz.1194 zez m.)