Pytanie pochodzi z  programu Serwis Budowlany .

Odpowiedź


Zgodnie z ogólnymi zasadami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409) – dalej pr. bud. każdy obiekt użyteczności publicznej powinien być zaprojektowany i zbudowany w sposób zapewniający niezbędne warunki do korzystania z niego przez osoby niepełnosprawne.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 pr. bud., obiekt budowlany wraz ze związanymi z nim urządzeniami budowlanymi należy, biorąc pod uwagę przewidywany okres użytkowania, projektować i budować w sposób określony w przepisach, w tym techniczno-budowlanych oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, zapewniając m.in. niezbędne warunki do korzystania z obiektów użyteczności publicznej i mieszkaniowego budownictwa wielorodzinnego przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich.


Istotą przepisu art. 5 ust. 1 pkt 4 pr. bud. jest wprowadzenie gwarancji prawnych, które zapewnią osobom niepełnosprawnym, a zwłaszcza poruszającym się na wózkach inwalidzkich, swobodny dostęp do budynków zamieszkania zbiorowego, użyteczności publicznej oraz ogólnodostępnych pomieszczeń użytkowych.


Tak postawiony przez ustawodawcę cel ma być osiągnięty przez takie projektowanie i budowanie tego typu obiektów, aby wolne były one od barier architektonicznych utrudniających lub uniemożliwiających osobom niepełnosprawnym korzystanie z tego rodzaju obiektów – zob. wyrok WSA z dnia 3 października 2007 r., II SA/Po 273/07, LEX 959864.


Powyższa zasada jest konkretyzowana w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) - dalej r.w.t. Jak stanowi § 16 r.w.t., do wejść do budynku mieszkalnego wielorodzinnego, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej powinny być doprowadzone od dojść i dojazdów utwardzone dojścia o szerokości minimalnej 1,5 m, przy czym co najmniej jedno dojście powinno zapewniać osobom niepełnosprawnym dostęp do całego budynku lub tych jego części, z których osoby te mogą korzystać.


Ponadto jak wynika z § 11 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. z 2012 r. poz. 462 z późn. zm.) opis techniczny projektu architektoniczno-budowlanego powinien określać m.in. w stosunku do obiektu budowlanego użyteczności publicznej i budynku mieszkalnego wielorodzinnego - sposób zapewnienia warunków niezbędnych do korzystania z tego obiektu przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich.

W związku z tym należy wskazać, że wieża widokowa będąca obiektem użyteczności publicznej powinna zostać zaprojektowana i zbudowana w sposób, który umożliwi osobom niepełnosprawnym swobodny dostęp do tego rodzaju obiektu.


Decyzja o pozwoleniu na budowę zatwierdzająca projekt budowlany, nie przewidująca rozwiązań projektowych, umożliwiających osobom niepełnosprawnym swobodny dostęp do obiektu budowlanego użyteczności publicznej jest decyzją wadliwą.


Tego rodzaju wada może stanowić podstawę do wyeliminowania decyzji z obiegu prawnego. Na możliwość taką wskazał WSA z wyroku z dnia 23 marca 2011 r., VII SA/Wa 2480/10, LEX 1128156 stwierdzając, że skutki w postaci dyskryminacji osób niepełnosprawnych przez pozbawienie ich możliwości korzystania z obiektu, wskazują na konieczność wyeliminowania decyzji z obiegu prawnego w drodze stwierdzenia jej nieważności.

 

Wydaje się jednak, że w takim przypadku stwierdzenie nieważności decyzji jest działaniem zbyt daleko idącym. Niezgodność z przepisami techniczno-budowlanymi może zostać zniesiona w postępowaniu naprawczym na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 51 ust. 7 pr. bud. Jeśli organ prowadzący postępowanie uzna, że wykonane roboty nie odpowiadają standardom prawa, w tym przepisom techniczno-budowlanym, wówczas na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2 pr. bud. nakłada na inwestora obowiązek wykonania określonych czynności i robót, tak aby doprowadzić je do zgodności ze standardami – zob. wyrok WSA z dnia 15 czerwca 2011 r., II SA/Ke 266/11, LEX 993164.

Pytanie pochodzi z programu Serwis Budowlany .