Z dniem 1 stycznia 2017 r. na mocy ustawy z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw, zostanie wprowadzona tzw. stawka godzinowa w wysokości 13 zł brutto. Zmiana ta jest podstawą dokonania waloryzacji wynagrodzeń przedsiębiorców, realizujących długoterminowe kontrakty publiczne.

Nie budzi wątpliwości, że ustawodawca wprowadza minimalną stawkę godzinową w celu zapewnienia ochrony osobom zatrudnionym na podstawie umów zlecenia oraz osobom współpracującym na podstawie umowy o świadczenie usług, których wynagrodzenie z tytułu zlecenia lub świadczenia usług jest na poziomie niższym niż wynagrodzenie przysługujące pracownikom zatrudnionym na podstawie umów o pracę.

Branża ochrony chce sprawiedliwej waloryzacji wynagrodzeń >>>

Nowelizacja nie przewiduje możliwości podwyższenia wynagrodzenia wykonawcy zamówienia publicznego o koszty związane ze zwiększeniem wynagrodzenia pracowników wykwalifikowanych, których wynagrodzenie ustalone zostało na poziomie 13 zł brutto przed dniem wejścia w życie nowelizacji. Tym samym, osoby o nieporównywalnych kwalifikacjach zawodowych czy nieporównywalnej odpowiedzialności będą miały prawo do jednakowej stawki wynagrodzenia godzinowego, na przykład w sektorze usług ochrony osób i mienia.

Ustawodawca nie przewidział, że w związku z wprowadzeniem minimalnej stawki godzinowej zachodzi również konieczność stosowania zasady wynikającej z art. 183c § 1 kodeksu pracy, zgodnie z którą pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę lub za pracę o jednakowej wartości. Ustawodawca, wprowadzając minimalną stawkę godzinową powinien uwzględnić konieczność wprowadzenia tej zasady w brzmieniu odpowiednio dostosowanym do przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Ustawodawca pominął fakt, iż zgodnie z zasadą równości wynikającą z art. 32 Konstytucji, zasadnym jest podwyższenie wynagrodzenia wszystkim przyjmującym zlecenie lub świadczącym usługi w związku z realizacją zamówień publicznych.

Wyższa stawka tylko dla najniżej zarabiających sprzeczna z konstytucją? >>>

Nieuwzględnienie interesów wszystkich przyjmujących zlecenie oraz świadczących usługi oraz możliwości podwyższenia ich wynagrodzenia w związku z realizacją zamówień publicznych poprzez brak w ustawie nowelizującej regulacji w tym zakresie, może także stanowić przejaw naruszenia konstytucyjnej zasady sprawiedliwości społecznej wynikającej z art. 2 Konstytucji.

Autorzy opinii prawnej sugerują, iż do art. 8 ustawy z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw, powinien zostać dodany dodatkowy przepis dotyczący podwyższenia dotychczasowej kwoty wynagrodzenia przyjmującym zlecenie lub świadczącym usługi biorącym udział w realizacji części zamówienia pozostałej do wykonania, poczynając od dnia 1 stycznia 2017 r. Przepis taki powinien określać, że wynagrodzenie przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi będzie podwyższone proporcjonalnie do podwyższenia wynagrodzenia przyjmującym zlecenie lub świadczącym usługi wynikającego z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw.

Autorzy: Bartosz Graś, adwokat, Michał Kołtunowicz, prawnik - Kijewski, Graś Kancelaria Prawna Sp.k.

Dowiedz się więcej z książki
Europejskie prawo zamówień publicznych. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł