Zgodnie z art. 24aa ustawy - Prawo zamówień publicznych, zamawiający może, w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego, najpierw dokonać oceny ofert, a następnie zbadać, czy wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu. Zamawiający musi jednak najpierw przewidzieć zastosowanie procedury odwróconej w ogłoszeniu o zamówieniu lub SIWZ.
Warto pamiętać, że oferta, która zostanie oceniona jako najkorzystniejsza nie jest jeszcze ofertą wybraną jako najkorzystniejsza. Dopiero po ocenie podmiotowej wykonawcy okaże się czy uzyska taki status.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Zamówienia wielorodzajowe
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Procedura odwrócona jako stosunkowo nowe i budzące wątpliwości zagadnienie będzie tematem wystąpienia eksperta dr Włodzimierza Dzierżanowskiego na XII Konferencji Zamówień Publicznych, która odbędzie się 16 maja br. w Warszawie. Serdecznie zapraszamy!
Jak czytamy w opinii Urzędu Zamówień Publicznych, procedura ta polega zatem na tym, że zamawiający w toku czynności oceny ofert nie dokonuje podmiotowej oceny wszystkich wykonawców (ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu, braku podstaw do wykluczenia), nie badając nawet wszystkich wstępnych oświadczeń wykonawców, składanych w szczególności w formie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. W pierwszej kolejności dokonuje on oceny ofert pod kątem przesłanek odrzucenia oferty (art. 89 ust. 1 p.z.p.) oraz kryteriów oceny ofert opisanych w SIWZ, po czym dopiero wyłącznie w odniesieniu do wykonawcy, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza (uplasowała się na najwyższej pozycji rankingowej), dokonuje oceny podmiotowej wykonawcy, tj. bada oświadczenie wstępne, a następnie żąda przedłożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 lub 2 p.z.p. (opinia UZP "Na czym w praktyce polega tzw. „procedura odwrócona” uregulowana w art. 24aa ustawy Pzp?", www.uzp.gov.pl).
Nowe rozwiązania Prawa zamówień publicznych w praktyce >>>
Co istotne, jeśli zamawiający przewidział możliwość zastosowania procedury odwróconej, a następnie w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego stwierdza, że jest to nieuzasadnione czy niecelowe (np. w postępowaniu została złożona tylko jedna oferta), może odstąpić od stosowania tej procedury. W przepisie jest bowiem określenie: "możliwość" skorzystania z procedury odwróconej, a więc uprawnienia występującego po stronie zamawiającego, a nie obowiązku.
Więcej informacji o procedurze odwróconej na XII Konferencji Zamówień Publicznych








