Urząd Zamówień Publicznych w ramach zadania "Projekt Systemowy dla wspierania działań w zakresie budowy elektronicznej administracji" opracował dokumenty, których wykorzystanie rekomenduje wszystkim zamawiającym, niezależnie od pochodzenia źródła finansowania danego zamówienia, w tym współfinansowania ze środków europejskich. Opracowanie dokumenty to:

1) "Analiza dobrych praktyk w zakresie realizacji umów IT"

2) "Regulamin przeprowadzenia dialogu technicznego, komentarz dotyczący stosowania dialogu technicznego oraz wzór ogłoszenia o dialogu technicznym".

Powyższe dokumenty zostały opracowane w oparciu o praktykę i doświadczenie zarówno wykonawców, jak i zamawiających, w tym przy udziale przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Fundacji Wolnego i Otwartego Oprogramowania, a także Urzędu Zamówień Publicznych. 

Głównym celem prac było przede wszystkim zrównoważenie ryzyk występujących po stronie wykonawcy i zamawiającego, w związku z przygotowywanym, a następnie realizowanym zamówieniem publicznym. Zdaniem UZP, opracowane materiały proponują niejednokrotnie rozwiązania kompromisowe,  korzystne zarówno dla zamawiającego, jak i dla wykonawcy.

Jak powszechnie wiadomo, zawieranie i realizacja umów IT, w szczególności w trybie zamówień publicznych, jest procesem mogącym rodzić liczne problemy praktyczne oraz ryzyka prawne dla zamawiających oraz wykonawców. Związane jest to ze złożonością projektów informatycznych oraz faktem, że umowy IT zaliczają się do tzw. umów nienazwanych.

W przypadku wielu umów IT, zamawiający w sposób nadmiernie szeroki określają zakres obowiązków wykonawcy, skupiając się przy tym na zapewnieniu sobie ewentualnego odszkodowania w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. A takie podejście stanowi istotne ryzyko realizacji umowy.

Tymczasem, zarówno celem zamawiającego, jak i wykonawcy powinno być takie ukształtowanie wzajemnych relacji, by chroniąc ich interesy, możliwe było też zachowanie równowagi pomiędzy nimi. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie właściwego celu umów, tj. ich realnego wykonania. Dlatego, też UZP opracował analizę zawierającą różnego rodzaju dobre praktyki w zakresie kształtowania treści umów IT, w tym praw i obowiązków zamawiającego oraz wykonawcy.

Natomiast poprzez opisanie zasad regulujących przeprowadzenie dialogu technicznego, o którym mowa w art. 31a p.z.p. wskazuje się zamawiającym możliwość skorzystania z narzędzia, którego zastosowanie w praktyce wiąże się z realnymi korzyściami m.in. w postaci udzielania innowacyjnych zamówień.

Dialog techniczy pozwala bowiem na uzyskanie doradztwa lub informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub określenia warunków umowy, a także celowego, racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych.

Opracowane dokumenty dostępne są tu >>>>

Źrodło: www.uzp.gov.pl