Odpowiedź

Jeżeli krąg przewożonych dzieci jest określony (czyli transport nie jest transportem publicznym) kierowca busu nie jest pracownikiem wykonującym pracę o szczególnym charakterze.

Uzasadnienie

Możliwość uznania danego pracownika za pracującego w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze zależy od tego, czy wykonywane przez niego prace odpowiadają warunkom określonym w ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656) - dalej u.e.p. Prace o szczególnym charakterze to prace wymagające szczególnej odpowiedzialności oraz szczególnej sprawności psychofizycznej, których możliwość należytego wykonywania w sposób niezagrażający bezpieczeństwu publicznemu, w tym zdrowiu lub życiu innych osób, zmniejsza się przed osiągnięciem wieku emerytalnego na skutek pogorszenia sprawności psychofizycznej, związanego z procesem starzenia się; wykaz prac o szczególnym charakterze określa załącznik nr 2 do u.e.p. (art. 3 ust. 2).

W załączniku nr 2 do ustawy "Wykaz prac o szczególnym charakterze" wymieniono w pkt 8: "Prace kierowców autobusów, trolejbusów oraz motorniczych tramwajów w transporcie publicznym." Według art. 2 pkt 41 ustawy z dnia 20 czerwca 1990 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) - dalej p.r.d. autobus to pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. W pytaniu nie podano informacji, czy pojazd, o którym mowa odpowiada temu wymogowi.

Ponadto istotne jest również, czy praca kierowcy jest związana z transportem publicznym. W art. 2 pkt 13 p.r.d. przystanek zdefiniowano jako miejsce zatrzymywania się pojazdów transportu publicznego oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi. W związku z tym transport tego rodzaju można rozumieć jako "przeznaczony dla publiczności", bez szczególnych ograniczeń w dostępie do niego. Z opublikowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Centralny Instytut Ochrony Pracy poradnika "Zasady kwalifikacji prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze" wynika, że chodzi o kierowców "w transporcie publicznym komunikacji miejskiej oraz transporcie drogowym autobusowym międzymiastowym i międzynarodowym", których zadaniem "jest przewóz osób i ich bagażu tymi środkami, z zapewnieniem bezpieczeństwa przede wszystkim pasażerom i otoczeniu."

Wydaje się, że transport opisany w pytaniu jest skierowany do ściśle określonych pasażerów – nie jest publicznie dostępny, ale jeżeli jest inaczej – praca kierowcy byłaby pracą o szczególnym charakterze i wiąże się z nią obowiązek opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych.