Czy ustalanie wartości szacunkowej zamówień publicznych realizowanych ze środków unijnych różni się od szacowania wartości zamówień publicznych finansowanych ze środków gminnych?
Czy wartość szacunkową np. na dożywianie dzieci w 4 punktach przedszkolnych realizowanych w ramach programu "Kapitał Ludzki" należy określić w skali 1 roku budżetowego czy w skali 2 lat realizacji projektu?
Odpowiedź
Co do zasady szacowanie wartości zamówienia realizowanego ze środków unijnych a realizowanego ze środków gminnych nie różni się. Prawo zamówień publicznych w żadnym z przepisów nie wprowadza żadnego wyłączenia ani nie traktuje o odmiennym sposobie dokonania tej czynności.
Uzasadnienie
Szacowanie wartości zamówienia dla zamówień finansowanych z środków unijnych będzie realizowane na dwa sposoby:
Pierwszy - obejmuje całość projektu (np: realizowanego w latach 2009-2013) w sytuacji gdy zamawiający jest w stanie określić zakres całego zamówienia. W pierwszej kolejności przy szacowaniu wartości zamówień udzielanych w ramach przedmiotowego projektu współfinansowanego ze środków UE, konieczne jest wyodrębnienie tych zamówień, których zakres może być oszacowany z góry na cały okres realizacji projektu i które mogą być udzielone jednorazowo w ramach jednego postępowania. W odniesieniu do tych zamówień ich szacunkowa wartość winna być ustalona z uwzględnieniem wszystkich dostaw, usług lub robót budowlanych przewidywanych do wykonania w całym okresie realizacji projektu.
Drugi - fakt realizacji projektu w okresie 2009-2013 r. nie powoduje bezpośrednio, że zamówienia udzielane w ramach tego projektu mogą być oszacowane dla całego okresu jego realizacji. Przesądzającym będzie tutaj charakter zamówienia, z którego może bowiem wynikać, iż na etapie rozpoczęcia projektu nie będzie możliwe oszacowanie usług, dostaw lub robót budowlanych niezbędnych do realizacji projektu w całym okresie, tj. których rozmiar nie jest możliwy do ustalenia w momencie wszczęcia pierwszego postępowania. W tych przypadkach fakt realizacji projektu w ustalonym okresie nie pozwala na wyodrębnienie samodzielnego zamówienia obejmującego cały okres realizacji projektu. W konsekwencji w ramach tego samego projektu możemy mieć do czynienia z kilkoma samodzielnymi zamówieniami dotyczącymi tego samego przedmiotu. W takim przypadku nie mamy do czynienia z niedopuszczalnym podziałem zamówienia na części (art. 32 ust. 2 Prawa zamówień publicznych ), lecz z kilkoma odrębnymi i następującymi po sobie zamówieniami publicznymi, których wartość będzie szacowana odrębnie. Innymi słowy, podział zamówienia i odrębne szacowanie wartości dla każdej z części może być uzasadnione przyczynami obiektywnymi - niemożnością oszacowania wszystkich potrzebnych usług, dostaw lub robót budowlanych.
W odniesieniu do takich zamówień, których zakres nie może być oszacowany dla całego okresu realizacji projektu, należy stosować wskazaną zasadę sporządzania rocznych planów zamówień publicznych i rocznego szacowania ich wartości. Z tych względów wartości tych zamówień będą podlegały sumowaniu z innymi tożsamymi zamówieniami udzielanymi przez zamawiającego w tym samym okresie. Oznacza to, iż zamówienia nabywane na potrzeby realizacji projektu będą stanowiły część jednego zamówienia oszacowanego z uwzględnieniem innych tożsamych przedmiotowo zamówień nabywanych przez zamawiającego w tym samym okresie.
Należy w tym momencie zwrócić uwagę, iż źródło finansowania nie upoważnia zamawiającego do podziału zamówienia na części.
Wybór sposobu szacowania wartości przedmiotu zamówienia za każdym razem musi być poprzedzony szczegółową analizą przedmiotu zamówienia, czyli jego zakresu i sposobu realizacji, etc. Zamawiający musi zawsze mieć na uwadze przepis art. 32 ust. 2 Prawa zamówień publicznych , który zakazuje podziału przedmiotu zamówienia na części w celu zaniżenia jego wartości prowadzącej do uniknięcia stosowania przepisów ustawy.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.)