Stosowne uprawnienia w powyższym zakresie uzyskali wójt (burmistrz, prezydent) właściwy ze względu na miejsce przeprowadzenia imprezy masowej oraz wojewoda, na których w myśl art. 5 ust. 3 w zw. z art. 3 pkt 16 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych ciąży obowiązek zabezpieczenia imprezy masowej, czyli skoordynowania przedsięwzięć podejmowanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z imprezą masową.

Wójt (burmistrz, prezydent) obligatoryjnie sprawuje kontrolę przebiegu imprezy masowej podwyższonego ryzyka z warunkami określonymi w zezwoleniu. W przypadku innej imprezy masowej niż impreza podwyższonego ryzyka, kontrola ma charakter fakultatywny.

W ramach przeprowadzanej kontroli wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi) przysługują następujące środki:
1. żądanie informacji, dokumentów i danych od organizatora niezbędnych do przeprowadzenia kontroli,
2. żądanie informacji od osób działających w imieniu i na rzecz organizatora imprezy, w formie ustnej lub pisemnej,
3. swobodny wstęp do miejsca przeprowadzania imprezy masowej i innych pomieszczeń związanych bezpośrednio z przeprowadzaniem imprezy masowej,
4. lustracja miejsca przeprowadzania imprezy masowej i innych pomieszczeń bezpośrednio związanych z przeprowadzeniem imprezy masowej.

Jeśli w trakcie przeprowadzanej kontroli wójt (burmistrz, prezydent) stwierdza niespełnienie przez organizatora warunków określonych w zezwoleniu, wydaje decyzję ustną o przerwaniu imprezy masowej, której nadaje rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, iż decyzja jest wykonalna przed upływem przewidzianego terminu do wniesienia odwołania. W terminie 7 dni licząc od dnia przerwania imprezy masowej organ doręcza decyzję organizatorowi na piśmie. Decyzja o przerwaniu imprezy masowej może także zostać wydana przez wójta (burmistrza, prezydenta), jeżeli z wnioskiem o przerwanie imprezy masowej wystąpi komendant powiatowy (gminny, miejski) Policji, komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej, kierownik jednostki organizacyjnej pomocy doraźnej (pogotowia ratunkowego), w konsekwencji stwierdzenia naruszenia warunków bezpieczeństwa imprezy masowej przez jej organizatora. Natomiast w przypadku, gdy post factum wydania zezwolenia naruszone zostały warunki bezpieczeństwa stanowiące podstawę wydania zezwolenia, wójt (burmistrz, prezydent) wydaje decyzję o zakazie przeprowadzenia imprezy masowej (art. 32 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych ).

Decyzje te są decyzjami administracyjnymi w rozumieniu art. 104 § 2 w zw. z art. 107 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego . Przysługuje od nich odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, które rozpatrywane jest w terminie 4 dni od dnia wniesienia (art. 33 ust. 1 i 2 ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych ).

Wojewoda zaś uprawniony jest, w przypadku negatywnej oceny stanu bezpieczeństwa imprezy masowej i porządku publicznego w związku z planowaną lub przeprowadzoną imprezą masową, do wydania decyzji administracyjnej o zakazie przeprowadzenia imprezy masowej z udziałem publiczności (art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych ). W tych samych okolicznościach wojewoda może wydać organizatorowi decyzję administracyjną, mocą której ustanowiony zostanie, na czas określony albo nieokreślony, zakaz przeprowadzania imprez masowych przez organizatora na terenie województwa lub jego części (art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych ). Od powyższych decyzji przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw wewnętrznych – odwołanie nie wstrzymuje wykonania decyzji (art. 34 ust. 3 i 4 ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych ). Termin przewidziany do rozpatrzenia odwołania wynosi 14 dni licząc od dnia wniesienia (art. 34 ust. 3 ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych ).


Przydatne materiały:

Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504 ze zm.)

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)