PWiK w Jarocinie pobierało od odbiorców wody opłaty za wydanie warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej, a także za wykonanie odbioru technicznego przyłącza. Tymczasem żaden z obowiązujących przepisów, a w szczególności rozporządzenie Ministra Budownictwa w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków nie przewiduje możliwości pobierania takich opłat.
Z kolei PPK w Prochowicach zobowiązywało konsumentów do ochrony przed uszkodzeniami i mrozem wodomierza głównego, o który dbać zgodnie z przepisami powinien dostawca wody. Ponadto przedsiębiorstwo ustaliło sztywny poziom 10 proc. odszkodowania w przypadku dostarczania odbiorcom wody o złej jakości lub zbyt niskim ciśnieniu. Zgodnie z przepisami, konsument powinien w takim przypadku uiścić zapłatę obniżoną adekwatnie do stopnia odbiegania jakości i ciśnienia wody od obowiązujących.
Podobne praktyki godzące w interesy odbiorców wody stosowała gmina Tyszowce uznając m.in., że nie ponosi odpowiedzialności za przerwy w dostawie wody, nie przyznając jednocześnie klientom z tego tytułu prawa do odszkodowania
Prezes Urzędu nałożyła na PWiK Jarocin karę w wysokości 12 957 zł, a na PPK Prochowice – 1 308,15 zł. Gmina Tyszowce zobowiązała się zaniechać kwestionowanych praktyk, natomiast PWiK Jarocin zaprzestała ich stosowania po wszczęciu postępowania.




![KSeF w praktyce samorządu terytorialnego + Szkolenie on-line [PRZEDSPRZEDAŻ] ebook](/gfx/prawopl/_thumbs/produkty_foto/83084/978-83-8390-930-1_,mn6D62SdolTgn7bKqdfXjIVm.jpg)


