Jeden z mieszkańców zwrócił się do wójta o udostępnienie karty wynagrodzeń: sekretarza, skarbnika oraz wójta gminy.


Wójt w odpowiedzi wyjaśnił, iż żądane dane o wynagrodzeniu wymienionych we wniosku osób znajdują się na stronie BIP urzędu gminy. Równocześnie organ stwierdził, że kserokopie wydruku z listy płac nie stanowią informacji publicznej.
 

Mieszkaniec wniósł skargę do WSA na bezczynność wójta dotyczącą udostępnienia informacji publicznej.


WSA uznał, iż bez wątpienia udostepnienie kart wynagrodzeń sekretarza, skarbnika oraz wójta gminy, a zatem informacji o wysokości środków pieniężnych wypłacanych z zasobów publicznych na rzecz osób pełniących funkcje publiczne, stanowi informację publiczną w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 ze zm.).


Zdaniem WSA stanowisko wójta, iż wynagrodzenie sekretarza, skarbnika oraz wójta gminy podawane są na stronie BIP urzędu gminy nie odnosi się do żądania skarżącego. Mieszkaniec nie domagał się bowiem udostępnienia informacji w zakresie ogólnego stanu majątkowego wymienionych osób, ani też wysokości pobieranego przez te osoby wynagrodzenia lecz kart wynagrodzeń. Informacje zawarte w kartach wynagrodzeń są informacjami bardziej szczegółowymi, określającymi poszczególne składniki wynagrodzeń faktycznie wypłacane w poszczególnych okresach.


Ponadto zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz. 926 ze zm.) przetwarzanie danych osobowych (a więc i udostępnianie) jest dopuszczalne, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa, a takimi właśnie przepisami prawa są przepisy o udostępnianiu informacji publicznych. Ochrona prywatności jest wyłączona jeśli chodzi o osoby pełniące funkcje publiczne, jeżeli dana informacja pozostaje w związku z pełnieniem tej funkcji. W rozpatrywanej sprawie osoby, co do których skierowano żądanie udostępnienia kart wynagrodzeń nie mogą korzystać z ochrony danych osobowych w zakresie imienia, nazwiska i wysokości ich wynagrodzenia - na podstawie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych - właśnie z racji pełnionej przez nie funkcji publicznej – zwrócił uwagę WSA.

Podmiot do którego złożony został wniosek o udostępnienie informacji publicznej zobowiązany jest rozpoznać go w przewidzianej prawem formie. Oznacza to, że organ powinien był albo udzielić informacji publicznej i udostępnić karty wynagrodzeń wnioskowanych osób w terminie wskazanym w art. 13 ustawy o dostępie do informacji publicznej, albo wydać decyzję o odmowie udostępnienia informacji publicznej, bądź też wydać decyzję o umorzeniu postępowania w sytuacjach. Udzielenie odpowiedzi w formie zwykłego pisma byłoby zasadne jedynie w sytuacji stwierdzenia przez organ, że żądana informacja nie znajduje się jego w posiadaniu.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Krakowie z 7 listopada 2013 r., sygn. akt II SAB/Kr 194/13