Odmówiłam udostępnienia ich powołując się na przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz wskazując przepisy ustawy o oświacie, która określa kompetencje radnych i wójta/burmistrza.

Czy postąpiłam zgodnie z przepisami?

Odpowiedź
 
Moim zdaniem tak.

Uzasadnienie

Rada gminy jest kolegialnym organem stanowiącym i kontrolnym. W oparciu o zapisy art. 18a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy. W tym celu rada powołuje komisję rewizyjną. Kompetencje kontrolne rady gminy mogą być również realizowane przez inne komisje powołane przez radę, w tym m.in. przez komisję oświaty. Ograniczenia dotyczące kontroli wykonywanej przez radę gminy określają jednak przepisy szczególne. Mowa tutaj przede wszystkim o zapisach ustawy o ochronie danych osobowych . Z punktu widzenia ustawy o ochronie danych osobowych przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:
1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi o usunięcie dotyczących jej danych,
2) jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa,
3) jest to konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane dotyczą, jest jej stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem umowy na żądanie osoby, której dane dotyczą,
4) jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego,
5) jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

Za dane osobowe w rozumieniu przepisów ustawy uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby. Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne.

Udostępnienie członkom komisji oświaty arkuszy organizacyjnych szkół wiązałoby się z udostępnieniem takich danych jak: liczba godzin realizowana przez poszczególnych nauczycieli, ich staż pracy, posiadany stopień awansu zawodowego, wykształcenie. Z danych tych z łatwością można wywieść informacje o pobieranym wynagrodzeniu. Uważam więc, że w tej sytuacji postąpiono słusznie.

Uwagi

Pewnym rozwiązaniem, może być np. przygotowanie komisji danych statystycznych, tj. podanie ogólnej liczby godzin, czy też średniej liczby godzin na jednego nauczyciela, struktury zatrudnienia itp.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.)