Zamawiający może zastosować tryb zapytania o cenę tylko w przypadku łącznego spełnienia przesłanek z art. 70 Prawa zamówień publicznych , czyli: jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8. Zamawiający może zastosować tryb zapytania o cenę, pod warunkiem, że udowodni istnienie powyżej wskazanych przesłanek.

Mimo, iż odpowiedź na pytanie jest twierdząca, temat jest kontrowersyjny. Aby go zgłębić należy zacząć od tego, że ustawa Prawo zamówień publicznych nie definiuje pojęć "dostawy powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych". W doktrynie przyjęło się, że dostawy i usługi powszechnie dostępne to dobra popularne i łatwo osiągalne, które oferuje się wszędzie, zarówno na rynku lokalnym jak i ogólnokrajowym. Nie są to przedmioty specjalnego przeznaczenia albo rzeczy objęte wyłączną dystrybucją handlową ze strony określonej sieci dealerów. "Ustalone standardy jakościowe" to takie parametry, które są tak znane na rynku, że nie wymagają rozwiniętego opisu przedmiotu zamówienia np. waga, gabaryty, wytrzymałość, trwałość. W praktyce zamówień publicznych postępowania na dostawę sprzętu komputerowego z oprogramowaniem prowadzone są min. w trybie zapytania o cenę. Jednak w opinii Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 16 września 2010 r. pt. "Nabywanie usług w trybie zapytania o cenę" czytamy: "(...), tryb zapytania o cenę może być stosowany tylko w odniesieniu do takich dostaw lub usług, których standardy jakościowe nie są ustalane indywidualnie przez zamawiającego, na jego konkretne potrzeby, ale zamawiający zaspokaja swoje potrzeby poprzez nabywanie towarów lub usług ogólnie dostępnych, powszechnie oferowanych, takich jakie są de facto oferowane wszystkim, ewentualnie zainteresowanym ich zakupem. (...) Na rynku dostaw, w trybie zapytania o cenę mogą zostać zakupione np. artykuły biurowe, produkty spożywcze różnego asortymentu, opał, paliwo. (...) Do kategorii dostaw oraz usług powszechnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych nie można zakwalifikować również m.in.: (...) dostawy sprzętu komputerowego i oprogramowania, nie są to bowiem produkty typowe, charakteryzujące się małym stopniem złożoności, łatwo dające się porównać np. pod względem jakości, funkcjonalności, czy też posiadanych parametrów, z innymi produktami (...)." Natomiast w Informatorze Urzędu Zamówień Publicznych nr 3 z marca 2010 r. (str. 16-22) Znajduje się następująca opinia: "(...) Departament Prawny UZP wskazał, że: (...) o tym, czy dany przedmiot zamówienia zakwalifikować można jako powszechnie dostępny o ustalonych standardach jakościowych, decyduje zamawiający mając na uwadze całość zamówienia. (...) rzeczy i usługi powszechnie dostępne to takie, które jako dobra popularne są wszędzie na rynku oferowane i wykonywane przez wszystkich wykonawców działających w określonej branży. Można je nabywać bez względu na miejscowość i czas.(...) Na rynku dostaw, w trybie zapytania o cenę mogą zostać zakupione np. artykuły biurowe, produkty spożywcze różnego asortymentu, opał, paliwo, standardowy sprzęt komputerowy".

Podsumowując, trybu zapytania o cenę nie można stosować do zamawiania dostaw nietypowych, wymagających szczególnych kwalifikacji bądź wyjątkowego zastosowania. Rezultat nabywanych dostaw powinien być standardowy, a zatem nie powinien nosić cech indywidualnych wykonawców. W świetle przywołanych opinii; jeżeli Pytający zamierza zakupić sprzęt typowy, powszechny, standardowy etc. wtedy może wybrać tryb zapytania o cenę. Biorąc pod uwagę różnorodność istniejącego na rynku sprzętu komputerowego i oprogramowania, nie każdy sprzęt komputerowy będzie mógł zostać zakupiony w trybie zapytania o cenę, Pytający musi sprawdzić czy zamawiany przez niego sprzęt spełnia wskazane w ustawie wymogi. Gdyby jednak okazało się, że nie została spełniona choćby jedna przesłanka z art. 70 Prawa zamówień publicznych to nieuprawnione zastosowanie trybu zapytania o cenę może zostać uznane za naruszenie ustawy Prawa zamówień publicznych Udowodnienie istnienia ustawowych przesłanek ciąży zawsze na zamawiającym więc jeśli nie ma pewności to zawsze pozostają bezsporne tryby podstawowe tzw. konkurencyjne.

Justyna Andała-Sępkowska

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.)

Artykuł pochodzi z publikacji „Tryby udzielania zamówień publicznych” wydanej przez Wolters Kluwer Polska. Publikacja zawiera komplet informacji o trybach udzielania zamówień publicznych. W jej skład wchodzą autorskie omówienia, opisujące krok po kroku, każdy z trybów udzielania zamówień publicznych. Zadaniem publikacji jest maksymalne ułatwienie prawidłowego przeprowadzenia wszystkich koniecznych czynności, tak aby udzielnie zamówienia publicznego było przeprowadzone we właściwym trybie, prawidłowo i bez wad. Autorem opracowania jest Kinga Załęcka, posiadająca wieloletnie doświadczenie w zakresie zamówień publicznych, skupiająca się na praktycznych aspektach poszczególnych postępowań.

Publikacja zawiera ponadto: wybór orzecznictwa istotnego dla wykładni przepisów regulujących tryby udzielania zamówień publicznych, pytania i odpowiedzi odpowiadające na realne problemy z jakimi spotkali się w swojej pracy specjaliści działów zamówień publicznych administracji samorządowej i rządowej oraz ujednolicony tekst ustawy Prawo zamówień publicznych.

Więcej o publikacj na stronie księgarni Profinfo.pl