Zgodnie z rozporządzeniem , zasiłek powodziowy wypłaca wójt (burmistrz, prezydent miasta) gminy, na terenie której wnioskodawca poniósł szkodę w wyniku powodzi albo gminy sąsiadującej, na terenie której wnioskodawca przebywa w wyniku przeprowadzenia ewakuacji lub konieczności opuszczenia zagrożonego miejsca zamieszkania.

Wniosek może złożyć w imieniu rodziny jej pełnoletni członek, natomiast w sytuacji gdy więcej niż jeden członek rodziny złożył wniosek - prowadzi się jedno postępowanie. Wniosek może być też złożony przez przedstawiciela ustawowego bądź pełnomocnika.

Do wniosku należy dołączyć oświadczenie o poniesieniu szkody przez poszkodowanego, nie będzie natomiast konieczności przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego w celu wypłaty zasiłku. Weryfikacja danych zawartych we wniosku nastąpi już po wypłacie zasiłku.

Wzór wniosku o przyznanie zasiłku powodziowego stanowi załącznik do rozporządzenia .

Wypłata zasiłku może nastąpić do rąk własnych - za pisemnym potwierdzeniem - bądź na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

Za podanie nieprawdziwych danych w oświadczeniu będzie groziła odpowiedzialność karna jak za składanie fałszywych zeznań. Ponadto wójt wyda decyzję o zwrocie całości albo części kwoty zasiłku, jeżeli ubiegający się o zasiłek nie został poszkodowany w wyniku powodzi lub wartość szkody majątkowej jest mniejsza niż kwota zasiłku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach kwota przeznaczona do zwrotu może zostać rozłożona na raty.

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu 18 listopada 2011 r.

Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie trybu wypłaty i szczegółowego trybu zwrotu zasiłku powodziowego oraz wzoru formularza wniosku o zasiłek powodziowy (Dz. U. Nr 247, poz. 1477)