Obowiązkiem zamawiającego jest m.in. umieszczenie w ogłoszeniu warunków udziału w postępowaniu oraz wskazanie dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Warunki podmiotowe udziału w postępowaniu określa się także w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art. 36 ust. 1 pkt 5 i 6 p.z.p.). 

Uzupełnienie oświadczenia o spełnieniu warunków może być kłopotliwe >>>>>

Nie budzi wątpliwości, że brzmienie obu cytowanych przepisów jest tożsame, stąd też tę samą cechę powinny posiadać obydwa wskazane dokumenty, zarówno ogłoszenie, jak i specyfikacja. Brak tożsamości, co do wymagań zawartych w ogłoszeniu, jak i w specyfikacji może być bowiem postrzegany, bądź jako modyfikacja treści specyfikacji w zakresie warunków udziału w postępowaniu, bądź jako doprecyzowanie warunków udziału w postępowaniu.

Zamawiający ogłosił przetarg nieograniczony na wykonanie adaptacji budynku. Podał w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełnili warunki dotyczące m.in. dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Wskazał także, że warunek zostanie uznany za spełniony, jeżeli wykonawca:

- dysponuje osobą, która może pełnić funkcję kierownika budowy przy wykonywaniu prac ogólnobudowlanych oraz osobami, które mogą pełnić funkcję kierownika robót branży elektrycznej i branży sanitarnej;

- osoby będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia, w tym odpowiedzialnych za kierowanie robotami budowlanymi wraz z oświadczeniami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, wykształcenia i zakresów czynności, w odniesieniu do kierownika budowy i kierownika robót.

Wykonawca powinien złożyć oświadczenia, że osoby te będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia i posiadają uprawnienia do wykonywania tych czynności, przy czym w razie złożenia wspólnej oferty warunki te musi spełniać co najmniej jeden wykonawca. Sprawa trafiła do sądu.

Wykonawca powinien realnie dysponować zasobami innego podmiotu >>>>>

Zdaniem skarżącego zamawiający nie żądał od oferentów wykazu wszystkich zatrudnionych osób. Zaznaczył, że wykonawca, jako profesjonalista, powinien wiedzieć jakie osoby winny uczestniczyć w wykonaniu zamówienia, więc niedopuszczalne jest wezwanie zamawiającego przez wykonawcę do sprecyzowania swego żądania przez określenie innych osób, których udział w postępowaniu uważa za niezbędny do realizacji zamówienia przez wskazanie ich funkcji czy ilości.

Skład orzekający wskazał, że w myśl art. 25 ust. 1 p.z.p. zamawiający może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, zaś oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 p.z.p. zamawiający obowiązany jest przygotować i przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, a w świetle art. 22 ust. 2 p.z.p. nie może on określać warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.

Dowiedz się więcej z książki
Zamówienia publiczne po nowelizacji z 2016 r. – efekty zmian prawnych w praktyce
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł

 

Wykładania tych przepisów prowadzi do wniosku, że zamawiający powinien tak konstruować warunki udziału w postępowaniu przetargowym, aby był do niego dopuszczony każdy wykonawca, który obiektywnie rzecz biorąc zdolny jest do wykonania zamówienia. Zapewnienie uczciwej konkurencji oznacza bowiem wyznaczenie takiego poziomu doświadczenia, który uwzględnia przedmiot zamówienia, jego zakres czy wartość nie wykraczając ponad wymagane minimum.

Specyfikację istotnych warunków zamówienia sporządza zamawiający określając jednocześnie warunki udziału w postępowaniu, a nie wykonawca (art. 36 p.z.p.). Oznacza to, że poszczególni wykonawcy z przyczyn technicznych, organizacyjnych, finansowych i innych są w stanie zrealizować przedmiot zamówienia publicznego we współdziałaniu z innymi członkami zawiązanego konsorcjum. Żądanie przedstawienia konkretnego dokumentu zawarte w ogłoszeniu i w specyfikacji uzależnione jest od szczególnych warunków zamówienia i winno być sformułowane w sposób stanowczy, a nie jedynie fakultatywny.

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 18 stycznia 2013 r. (V ACa 868/12)