Środki dla samorządów na realizację zadań związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych – powodzi, ulewnych deszczy – pochodzą z rezerwy celowej ministra spraw wewnętrznych i administracji. Co najmniej 20 proc. wartości inwestycji zapewniają samorządy.

Jak poinformowała w środę podczas konferencji prasowej w Kielcach wojewoda świętokrzyski Agata Wojtyszek, wnioski o dofinansowanie w 2017 r. odbudowy zniszczonych dróg lokalnych i mostów złożyło 59 samorządów – 51 gmin i osiem powiatów. Całkowita wartość inwestycji to ponad 109 mln zł, a suma dotacji to ponad 70 mln zł - o taką kwotę dotacji wystąpiła do MSWiA wojewoda. Urząd oczekuje na decyzję resortu.

„Jeżeli uda się uzyskać środki w takiej wysokości, pozwoli to na realizację 334 zadań związanych z remontem i przebudową dróg gminnych, powiatowych, które zostały uszkodzone przez żywioł oraz na remont dziewięciu mostów w ciągu tych dróg” - opisywała Wojtyszek. Chodzi o trasy uszkodzone w latach 2011-2016. Wyremontowany zostałby też zalew w Suchedniowie, zamulony po ulewach w 2015 i 2016 r. (to największa wartość dotacji - ponad 3 mln zł).

Największe inwestycje planują przeprowadzić samorządy z powiatów buskiego – łączna wartość zadań to ponad 17 mln zł, kieleckiego – ok. 14,5 mln zł, sandomierskiego – 12,7 mln zł i jędrzejowskiego – ok. 10,8 mln zł.
Wojewoda przedstawiła zatwierdzoną listę rankingową inwestycji, proponowanych do dofinansowania. „Opracowując listę kierowaliśmy się istotnymi kryteriami, m.in. kategorią drogi, rodzajem nawierzchni, bezpieczeństwem ruchu drogowego, także datą powstania zniszczeń” – dodała Wojtyszek.

Dyrektor Wydziału Infrastruktury i Rozwoju Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego Jacek Sułek zaznaczył, że przy składaniu wniosków, samorządy popełniają dużo drobnych błędów, które opóźniają otrzymanie wsparcia i szybką realizację inwestycji. Chodzi m. in. o sformułowanie pełnej nazwy zadania, która musi zawierać dokładnie takie dane – m.in. nazwy miejscowości, kilometraż odcinków zniszczonych dróg - jak protokół, opracowany tuż po wystąpieniu ulewy czy powodzi. „Stąd decyzja, by taką listę opublikować jak najszybciej. Chcemy zwrócić się do samorządów, (…) aby zweryfikowały wszystkie szczegóły, które dotyczą projektów. Tak aby już mogły pracować nad przygotowaniem dokumentacji przetargowych, by w sytuacji gdy pojawią się promesy ministra, mogły natychmiast ogłaszać przetargi” – podkreślił Sułek.

Jak tłumaczył, z doświadczeń poprzednich lata wynika, że przetargi ogłaszane w I kwartale danego roku przynoszą oszczędności sięgające 50-60 proc. Zdaniem Sułka, jeśli woj. świętokrzyskie otrzymałoby na realizację programu podobną kwotę jak w 2016 r. - 58 mln zł - to dzięki oszczędnościom w przetargach jest szansa na dofinasowanie wszystkich inwestycji, zgłoszonych przez samorządy na 2017 r.

W 2016 r. z 400 zgłoszonych zadań drogowych udało się wesprzeć dotacjami realizację 351 z nich. Dzięki temu odbudowano ponad 336 km lokalnych tras w regionie. Najwięcej, bo niemal 11,5 mln zł otrzymały z budżetu państwa samorządy z powiatu opatowskiego, kieleckiego - 8 mln zł, buskiego – 7,2 mln zł i sandomierskiego – ok. 7 mln zł. (PAP)