Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego związku metropolitalnego sporządza się dla całości obszaru metropolitalnego, biorąc pod uwagę ustalenia zawarte w planie zagospodarowania przestrzennego województwa. Studium określa między innymi:
-zasady i obszary rozwoju systemów komunikacji, w tym dróg publicznych z podziałem na klasy i kategorie, infrastruktury technicznej oraz rozmieszczenie innych inwestycji celu publicznego o znaczeniu metropolitalnym;
-zasady i obszary ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu, ponadregionalnych i regionalnych korytarzy ekologicznych, ochrony uzdrowisk oraz dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej, mających znaczenie dla całości obszaru metropolitalnego, w szczególności w odniesieniu do sposobów realizacji infrastruktury technicznej;
-ustalenia wynikające z zasad rozwoju i ochrony obszarów, o których mowa w pkt 1 i 2, położonych w granicach obszaru metropolitalnego;
-maksymalne powierzchnie przeznaczone pod zabudowę, z podziałem na rodzaje zabudowy oraz gminy.

Co warto zaznaczyć dwa ostatnie z wymienionych wyżej ustaleń są wiążące dla wójta, burmistrza bądź prezydenta miasta przy sporządzaniu studium. Ustalając maksymalną powierzchnię przeznaczoną pod zabudowę (z podziałem na rodzaje zabudowy i gminy), uwzględnia się potrzeby i możliwości rozwojowe obszaru metropolitalnego, uwzględniające między innymi:
-analizy ekonomiczne, środowiskowe i społeczne;
-prognozy demograficzne, w tym uwzględniające migracje w ramach obszaru metropolitalnego;
-możliwości finansowania przez gminy oraz związek metropolitalny wykonania sieci komunikacyjnej i infrastruktury technicznej, a także infrastruktury społecznej, służących realizacji zadań własnych odpowiednio tych jednostek;
-czy bilans terenów przeznaczonych pod zabudowę.

Zawarte w studium metropolitalnym ustalenia, obejmują wyłącznie elementy konieczne dla prawidłowego ukierunkowania polityki przestrzennej gmin wchodzących w skład związku, ze względu na przestrzenną oraz społeczno-gospodarczą spójność obszaru metropolitalnego.

Zgodnie z treścią art. 37o u.p.z.p. do studium metropolitalnego należy odpowiednio stosować przepisy art. 5, art. 7, art. 11-13, art. 15 ust. 1, art. 20, art. 21, art. 23-28, art. 30 i art. 32-33 wspomnianej ustawy z dwoma zastrzeżeniami:
-opinię dotyczącą projektu studium metropolitalnego (o której wspomina art. 11 pkt 5),wyrażają gminne oraz powiatowe komisje urbanistyczno-architektoniczne gmin i powiatów wchodzących w skład związku metropolitalnego;
-wyłożenia z art. 11 pkt 10, dokonuje się we wszystkich gminach, które wchodząc w skład związku.

Jak wynika z art. 37p w przypadku gdy uchwalenie bądź zmiana studium metropolitalnego wiąże się z koniecznością zmiany studium, jednocześnie z projektem studium metropolitalnego bądź projektem jego zmiany można sporządzić projekt studium lub projekt zmiany studium. Wówczas uchwalenie studium lub zmiany studium następuje po uchwaleniu studium metropolitalnego lub jego zmiany. W przypadku gdy gmina wchodzi w skład związku metropolitalnego, przy sporządzaniu studium uwzględnia się także ustalenia studium metropolitalnego - o ile zostało przyjęte. Na podstawie porozumienia, o którym mówi art. 12 ust. 2 ustawy o związkach metropolitalnych jednocześnie z projektem studium metropolitalnego zarząd związku metropolitalnego może sporządzić projektu studium.

Ostatni z artykułów niedawno dodanego rozdziału 2a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stanowi, iż ilekroć w przepisach odrębnych jest mowa o studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w gminie, to należy rozumieć przez to również studium
metropolitalne.

(wartowiedziec.org)
 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami