Wnioskodawca złożył wniosek o chęć nabycia działki o pow. 42 m2, stanowiącej własność miasta, jako uzupełnienie działki sąsiedniej. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Przy czym nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość, ze względu na zbyt małą powierzchnię. Właściciel działki sąsiadującej z drugiej strony złożył pisemne oświadczenie, iż rezygnuje z chęci nabycia działki o pow. 42 m2.

Czy w związku z powyższym nieruchomość może być zbyta w drodze bezprzetargowej?

Jak powinna wyglądać procedura zbycia nieruchomości w drodze bezprzetargowej?



Odpowiedź

Jeżeli zainteresowany nabyciem działki nadającej się wyłącznie na poprawienie warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej jest właściciel tylko jednej nieruchomości sąsiadującej, działka ta może być mu sprzedana w trybie bezprzetargowym.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) - dalej u.g.n., nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej części, jeśli mogą poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej części nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości. Jednak w sytuacji, gdy takim nabyciem są zainteresowani właściciele kilku nieruchomości sąsiadujących, w myśl orzecznictwa, na sprzedaż takiej działki winien być zorganizowany przetarg.

Jeżeli w opisanym przypadku przedmiotowa działka sąsiaduje tylko z dwiema nieruchomościami, a właściciel jednej z nich złożył oświadczenie, że nie jest zainteresowany jej nabyciem, działka może zostać sprzedana zainteresowanemu właścicielowi bez ogłaszania przetargu.

Procedura zbycia nieruchomości w drodze bezprzetargowej właścicielowi nieruchomości sąsiedniej na poprawę warunków jej zagospodarowania, po zaakceptowaniu wniosku tego właściciela, winna rozpocząć się od dokonania wyceny działki, która będzie przedmiotem sprzedaży. Następnie, zgodnie z art. 35 ust. 1. w zw. z art. 4 pkt 9 u.g.n., burmistrz, prezydent miasta sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, w którym umieszcza przedmiotową działkę wraz z informacjami dotyczącymi oznaczenia nieruchomości, jej powierzchni, opisu, przeznaczenia i sposobu zagospodarowania, ceny nabycia nieruchomości oraz terminu do złożenia wniosku przez osoby, którym przysługuje pierwszeństwo w nabyciu nieruchomości. Wykaz ten wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu, a ponadto informację o wywieszeniu tego wykazu podaje się do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, a także na stronach internetowych właściwego urzędu.

Po upływie wyznaczonego terminu, w przypadku nie złożenia wniosku o nabycie przez właściciela innej nieruchomości sąsiedniej, należy wskazać wnioskodawcy termin i sposób zapłaty ceny nabycia, a następnie zawrzeć z nim przed notariuszem umowę przenoszącą własność działki.

Co do zasad zbywania nieruchomości w celu poprawy warunków zagospodarowania nieruchomości sąsiednich, por.: wyrok SN - Izba Cywilna z dnia 5 lipca 2006 r. sygn. akt: IV CSK 98/2006, w myśl którego "Bezprzetargowa sprzedaż na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 6 u.g.n. wchodzi w rachubę jedynie wtedy, gdy tylko jedna osoba może być zainteresowana kupnem. Wtedy organizowanie przetargu nie miałoby sensu. Jeśli jednak zainteresowanych może być więcej i sprzedawana nieruchomość lub część nieruchomości może mieć związek funkcjonalny z więcej niż jedną nieruchomością przyległą, taki tryb sprzedaży jest niedopuszczalny."