Projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw zakłada, że od 2014 roku (w związku z utratą mocy art. 169-171 ustawy o finansach publicznych ) zastosowanie będą miały tzw. nowe indywidualne wskaźniki obsługi zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego.

Projektowana nowelizacja zakłada zmianę art. 87a ustawy o finansach publicznych . Zgodnie z projektem suma deficytów:
- poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego i ich związków oraz
- wyników poszczególnych samorządowych osób prawnych zaliczanych do sektora finansów publicznych,
na dany rok budżetowy nie może być wyższa niż 8 mld zł. Przyjęcie takiego progu przewidziano jednak dopiero na rok 2014, do tego czasu w oparciu o analizy dotyczące kształtowania się prognozowanego wyniku sektora finansów publicznych, w tym podsektora samorządowego, obowiązywać będą wartości przejściowe. W 2012 r. obowiązywać będzie górny limit deficytu j.s.t. na poziomie 10 mld zł, a w 2013 r. zostanie obniżony do poziomu 9 mld zł. Mechanizm ograniczenia deficytu zakłada również dodatkowe obowiązki informacyjne wobec Ministra Finansów. Do jego zadań należało będzie podanie w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie do dnia 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy informacji o kwocie będącej sumą planowanych deficytów poszczególnych j.s.t. i ich związków. Podstawą wyliczenia będą uchwalone wieloletnie prognozy finansowych, kwoty będące sumą planowanych na rok budżetowy wyników poszczególnych samorządowych osób prawnych zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz kwoty wynikające z limitu przewidzianego dla j.s.t. i ich związków, pomniejszonej o 0, 5 mld zł.

Planowane zmiany zapobiec mają groźnemu zjawisku wzrostu deficytu jednostek samorządu terytorialnego. Jak wynika z danych przedstawionych w uzasadnieniu do projektu ustawy, jeszcze w 2007 r. budżety samorządowe zamknięte zostały z nadwyżką 2,3 mld zł, by rok później zanotować deficyt na poziomie 2,6 mld zł. Natomiast w 2009 r. samorządowe budżety były na minusie aż o 13 mld zł. Problem potęgują wzrastające koszty związane z obsługą już istniejącego zadłużenia. Deficyt powoduje na ogół konieczność pozyskania środków zwrotnych na rynku kapitałowym, co skutkuje przyrostem długu.

Projekt ustawy przewiduje również zaostrzenie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Aby zagwarantować przestrzeganie przez j.s.t. ustawowych ograniczeń dotyczących poziomu długu lub spłaty zadłużenia rozszerzono katalog czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Zgodnie z nowelizacją za takowy zostanie uznane również nieprawidłowe prowadzenie gospodarki finansowej j.s.t., na skutek którego doszło do przekroczenia dopuszczalnego poziomu wyniku budżetu jednostki, ustalonego zgodnie z przepisami ufp , a także przekroczenia relacji dotyczącej poziomu długu lub spłaty zobowiązań jednostki na podstawie ufp . Oznacza to, że nawet gdyby uchwały rad gmin zakładałyby przekroczenie dopuszczalnych limitów, to włodarze miast i wsi i tak ponieśliby odpowiedzialność na podstawie ustawy o finansach publicznych .

Projekt skierowano do uzgodnień międzyresortowych.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)