Dotacja winna być obliczana w oparciu o planowaną liczbę uczniów szkoły, która to liczba powinna być wielkością średnioroczną, uwzględniającą faktyczny stan osób przyjętych i uczących się w szkole w bieżącym roku szkolnym tj. do końca sierpnia wraz z przewidywaną liczbą osób, które zostaną przyjęte od 1 września i będą kontynuowały naukę do końca roku, orzekła Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach w piśmie z dnia 5 lipca 2012 r. (WA-0250/60/12).

Zdaniem RIO w Katowicach, zgodnie z treścią art. 90 ust. 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), wysokość dotacji udzielanej z budżetu gminy lub powiatu dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki wyznacza w podstawowym zakresie kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Kwota dotacji na jednego ucznia nie może być mniejsza, niż ta, którą na jednego ucznia jednostka samorządu terytorialnego otrzymuje w części oświatowej subwencji ogólnej.

Zauważyć przy tym należy, że ustawa o systemie oświaty nie definiuje pojęcia uczeń, a z treści art. 90 wynika, że jest ono jednym z mierników ustalania zarówno kwoty dotacji dla niepublicznej jednostki systemu oświaty jak i wysokości subwencji otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Rozwiązania powyższego problemu nie ułatwia z pewnością przepis art. 28 ust. 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. nr 80, poz. 526, z późn. zm.), jak i treść wydanego na podstawie delegacji w nim zawartej rozporządzenia (aktualnie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2012), gdyż tu również nie zdefiniowano pojęcia "uczeń".

Praktyka wskazuje jednak, że kwota części oświatowej subwencji ogólnej, naliczana jednostkom samorządu terytorialnego na dany rok budżetowy nie ulega pomniejszeniu o absolwentów i uwzględnia tym samym wszystkich uczniów (szkół publicznych jak i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych), którzy zostali wskazani w systemie informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.

W świetle powyższego i pomimo pojawiających się odmiennych interpretacji w przedmiotowym sporze, Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach, uwzględniając zasady wykładni systemowej i celowościowej skłania się do przyjęcia, że kwota analizowanej dotacji winna być obliczana w oparciu o planowaną liczbę uczniów szkoły (podaną przez osobę prowadzącą do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji), która to liczba powinna być wielkością średnioroczną, uwzględniającą faktyczny stan osób przyjętych i uczących się w szkole w bieżących roku szkolnym tj. do końca sierpnia wraz z przewidywaną liczbą osób, które zostaną przyjęte od 1 września i będą kontynuowały naukę do końca roku.

Źródło: www.katowice.rio.gov.pl