Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.



Czy taką kontrolę na podstawie nowego SIO może przeprowadzić JST?

Jakie prawa ma JST względem dyrektorów prowadzących lokalne bazy danych, jeśli chodzi o kontrole przesyłanych danych do bazy danych SIO?

Odpowiedź


Organ prowadzący może skontrolować, czy szkoły przekazują prawidłowe dane do SIO.

Uzasadnienie

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o systemie informacji oświatowej podmioty prowadzące bazy danych oświatowych obowiązane były do sprawdzenia kompletności, poprawności i zgodności ze stanem faktycznym danych gromadzonych przez nie w bazach danych oświatowych, z wyjątkiem danych, które zostały przekazane z innych baz danych oświatowych.

Jednostki samorządu terytorialnego były obowiązane do sprawdzania kompletności danych przekazywanych im z innych baz danych oświatowych (prowadzonych przez szkoły) oraz do sprawdzania ich poprawności z danymi uzyskanymi w ramach nadzoru sprawowanego przez te podmioty na podstawie odrębnych przepisów, w tym w szczególności art. 34a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Jednostka samorządu terytorialnego w przypadku stwierdzenia odpowiednio niekompletności lub niepoprawności danych przekazanych z innych baz danych oświatowych lub powzięcia wątpliwości co do ich zgodności ze stanem faktycznym, obowiązana była niezwłocznie powiadomić o stwierdzonych nieprawidłowościach podmiot, który wprowadził te dane do bazy danych oświatowych. Zaś podmiot, który wprowadził dane do bazy danych oświatowych, obowiązany był niezwłocznie usunąć stwierdzone nieprawidłowości i ponownie przekazać pełne zbiory danych zgodnie z zasadami określonymi w ustawie.

Za wykonanie powyższych obowiązków odpowiadają: po stronie jednostki oświatowej – dyrektor, natomiast po stronie JST – odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa lub upoważniona przez nich osoba. Możliwość nadzorowania szkoły przez gminę w zakresie przekazywania rzetelnych i kompletnych danych do SIO potwierdza wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 marca 2012 r., V SA/Wa 2638/2011, http://orzeczenia.nsa.gov.pl, w którym orzeczono, że zakres kompetencji nadzorczych gminy wobec szkół i placówek oświatowych, nie ogranicza się do działania w zakresie wyłącznie technicznej obróbki i przekazania danych statystycznych kolejnym podmiotom, bez ich jakościowej analizy, która w konsekwencji może mieć wpływ na określenie w odpowiedniej wysokości jednego z elementów dochodu jednostki samorządu terytorialnego. W szczególności nadzór organu prowadzącego służy monitorowaniu prawidłowości przekazywania danych, na podstawie których jest obliczana subwencja oświatowa i dotacje dla osób prowadzących jednostki oświatowe.
Powyższe rozważania i orzecznictwo w zakresie uprawnień kontrolnych organu prowadzącego są aktualne także pod rządem art. 111 w zw. z art. 108 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Oświatowe.