Komisja Przyjazne Państwo chce m.in. wprowadzenia do ustawy - Prawo zamówień publicznych zapisu, zgodnie z którym koszty pracy przyjęte do obliczenia ceny oferty nie mogą być niższe od kosztów wynikających z minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie odrębnych przepisów. Poza tym, projektodawca chce, by to na wykonawcy spoczywał ciężar udowodnienia, że cena oferty nie zawiera rażąco niskiej ceny. Postulatem jest też uzupełnienie przepisu art. 91 Prawa zamówień publicznych o obowiązek zamawiającego wykazania w protokole postępowania, w przypadku, gdy jedynym kryterium oceny ofert była cena, że zastosowanie innych kryteriów nie przyczyniłoby się do zmniejszenia wydatków ze środków publicznych ponoszonych w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia.

Zgodnie ze stanowiskiem rządu, wprowadzenie mechanizmów pozwalających na wybór oferty niezawierającej rażąco niskiej ceny oraz propagowanie niestosowania ceny jako jedynego kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej, należy uznać za zasadne i słuszne. Jednak ciężko będzie osiągnąć zakładane przez projektodawców cele. W stanowisku rządu podkreśla się, że nakaz respektowania poziomu wynagrodzenia wynikającego z przepisów o płacy minimalnej przy kalkulacji kosztorysów w ofertach, jest równoznaczny z ograniczeniem swobody kształtowania umów. Poza tym, proponowany przepis nakazując, by koszty pracy przyjęte do obliczania ceny nie były niższe od kosztów wynikających z minimalnego wynagrodzenia za pracę, nie odnosi się do ilości czasu pracy potrzebnej do wykonania danego zadania ani do kosztów pracy podwykonawców uczestniczących w realizacji zamówienia. Z kolei przeniesienie ciężaru dowodu, że cena oferty nie jest rażąco niska, na wykonawcę, ma jedynie pozorny charakter, bo zgodnie z art. 91 ust. 1 pkt 2 Prawa zamówień publicznych, to zamawiający w ostatecznym rozrachunku zobowiązany jest podać uzasadnienie faktyczne i prawne odrzucenia oferty.

W stanowisku rządu zaznaczono, że problemy poruszane w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (druk nr 4451), a także usprawnienie systemu zamówień publicznych, stanowią obecnie przedmiot prac rządu. Co więcej, problemów przedstawionych w uzasadnieniu do powyższego projektu nie można rozwiązywać wyłącznie poprzez wprowadzenie zmian legislacyjnych, lecz w pierwszej kolejności należy podjąć działania o charakterze pozalegislacyjnym, tj. dialog między Urzędem Zamówień Publicznych, organizacjami branżowymi i wykonawcami, który będzie prowadził do zmiany niepoprawnej praktyki stosowanej w procedurze zamówień publicznych, a także publikowanie analiz i opinii oraz dokonywanie wyjaśnień obowiązujących przepisów regulujących kwestie rażąco niskiej ceny.

Źródło: www.uzp.gov.pl, stan z dnia 30 sierpnia 2011 r.