Jak szacuje PKP PLK, po zakończeniu modernizacji czas przejazdu pociągów między Chabówką i Zakopanem skróci się o ok. 30 minut.
Inwestycja będzie realizowana w trybie "projektuj i buduj" i finansowana ze środków budżetowych.
Zakres prac obejmuje m.in. kompleksową wymianę ponad 44 km torów oraz przebudowę 107 obiektów inżynieryjnych, w tym 18 mostów i pięciu wiaduktów kolejowych. Zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania, a także 62 przejazdy kolejowo-drogowe. Przy 23 z nich zostaną zamontowane dodatkowe urządzenia zabezpieczające.
Jednym z ważniejszych elementów przedsięwzięcia będzie zaprojektowanie i wybudowanie łącznicy kolejowej w Chabówce, dzięki której pociągi nie będą musiały zmieniać kierunku jazdy. Takie rozwiązanie - łącznie z innymi realizowanymi projektami - skróci podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego o ok. 1 godz. 15 min. Obecnie trwa ona ok. 3,5 godz.
W ramach zadania powstanie też nowy, dodatkowy przystanek w Chabówce. Przebudowane będą perony na 12 stacjach i przystankach: Raba Wyżna, Sieniawa, Lasek, Szaflary, Biały Dunajec, Nowy Targ, Poronin, Zakopane, Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Pyzówka, Szaflary Wieś. Przebudowa kładki dla pieszych w Nowym Targu zapewni wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście do pociągów.
Inwestycja na odcinku Chabówka - Zakopane (linia nr 99), realizowana jest w ramach większego projektu dotyczącego modernizacji całej trasy z Krakowa do Zakopanego o wartości 950 mln zł.
W czerwcu tego roku uruchomiono przebudowany łącznik kolejowy w Suchej Beskidzkiej, dzięki któremu czas przejazdu pociągów na linii Kraków - Zakopane skrócił się o 15 minut. Kolejny kwadrans podróżni zyskają pod koniec tego roku, po zakończeniu budowy łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. (PAP)
autor: Rafał Grzyb