Wykonawca, któremu gmina zleciła remont obiektów komunalnych, powinien zostać wyłoniony w przetargu, jeśli wartość zamówienia przekracza równowartość 14 tys. euro.

Gdy remont budynków komunalnych zleca gmina, spółka gminna świadcząca usługi użyteczności publicznej, a także gdy zamawiającym jest na przykład wspólnota mieszkaniowa, jeśli ponad 50% wartości udzielanego zamówienia jest finansowane ze środków publicznych, konieczny jest przetarg. W takiej sytuacji wartość zamówienia należy ustalić na podstawie całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy. Wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzanego na etapie opracowania dokumentacji projektowej albo na podstawie planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym. Przy obliczaniu wartości zamówienia na roboty budowlane uwzględnia się także wartość dostaw związanych z wykonywaniem robót budowlanych oddanych przez zamawiającego do dyspozycji wykonawcy. O ile etapowe wykonywanie remontu jest dopuszczalne, o tyle dzielenie zamówienia na części lub zaniżanie jego wartości w celu uniknięcia przetargu na remont obiektów komunalnych jest niedopuszczalne. Naruszenie lub obejście przepisów o zamówieniach publicznych może mieć bardzo dotkliwe konsekwencje. Skutkiem może być nawet unieważnienie umowy zawartej z wykonawcą. Niewykluczona jest także odpowiedzialność konkretnych urzędników za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Opracowanie: Anna Dudrewicz.
Źródło: Gazeta Prawna, 10 sierpnia 2010 r.