Istota sporu w sprawie sprowadzała się do ustalenia, czy wójt mógł powołać na swojego zastępcę radnego rady powiatu.

Wójt argumentował, iż powierzył radnemu pełnienie obowiązków zastępcy wójta tylko do czasu powołania zastępcy wójta. Ponadto, zgodnie z art. 27 pkt 2  ustawy o samorządzie gminnym , funkcji wójta oraz jego zastępcy nie można łączyć z członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego. Przepis art. 11 a  ustawy o samorządzie gminnym  wymienia enumeratywnie organy gminy, którymi są rada gminy i wójt. Zatem zdaniem wójta radny rady powiatu nie naruszył zakazu łączenia funkcji radnego z członkowstwem w organie gminy.

Zdaniem WSA nie można podzielić zdania wójta. Przy interpretacji treści art. 27 pkt 2  ustawy o samorządzie gminnym  należy stosować wykładnię językową. Istota wykładni językowej wyraża się w zdeterminowaniu jej granicami możliwego sensu słów tekstu prawnego, w których może operować podmiot stosujący prawo oraz literalne brzmienie tego tekstu.

Jednocześnie organy stosujące prawo nie mogą poprzez interpretację przepisu rozszerzać lub ograniczać zakresu jego zastosowania. Skoro z literalnego brzmienia art. 27  ustawy o samorządzie gminnym  wynika, że funkcji zastępcy wójta nie można łączyć z członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego (w sprawie z funkcją członka organu samorządu terytorialnego), to wójt nie mógł powołać na swojego zastępcę radnego rady powiatu, chociażby miałoby to trwać tylko do czasu powołania nowego zastępcy. Wynikający z pkt 2 art. 27  ustawy o samorządzie gminnym  zakaz łączenia funkcji wójta oraz jego zastępcy z członkostwem w organach jednostki samorządu terytorialnego interpretuje się szeroko, obejmując nim również członkostwo w organach jednostek pomocniczych.

WSA podkreślił jednak, że wprowadzony art. 27 ustawy o samorządzie gminnym zakaz dotyczący łączenia stanowisk w żadnym stopniu nie ogranicza radnemu możliwości ubiegania się o stanowisko zastępcy wójta. Nie ma bowiem przeszkód, aby o stanowisko zastępcy wójta ubiegał się zarówno radny rady gminy, powiatu, czy sejmiku województwa, jak i poseł lub senator, osoba zatrudniona w administracji rządowej byleby tylko przed objęciem obowiązków uwolnił się od kolizyjnych mandatów, zatrudnienia i funkcji.

Na podstawie: Wyrok WSA w Olsztynie z 29 listopada 2012 r., sygn. akt II SA/Ol 1210/12, nieprawomocny

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)