Omówienie orzecznictwa pochodzi programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



Na wniosek grupy radnych, rada podjęła uchwałę dotyczącą zmian w budżecie gminy. W uchwale jednak zamiast zmniejszenia wydatków na oświatę i wychowanie oraz edukacyjną opiekę wychowawczą, zmniejszono m.in. kwotę wydatków na wynagrodzenia osobowe pracowników.

Wójt wniósł skargę na uchwałę do regionalnej izby obrachunkowej. Wyjaśnił, iż nie wyraził zgody na proponowane zmiany.

Organ nadzoru stwierdził, że rada naruszyła w istotny sposób art. 233 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

Dokonała bowiem takich zmian w budżecie, które nie były objęte inicjatywą uchwałodawczą wójta.

WSA przypomniał, iż co do zasady inicjatywa uchwałodawcza organu wykonawczego nie wiąże organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Przysługującą wójtowi inicjatywę uchwałodawczą rozumieć należy bowiem jedynie jako prawo do wniesienia projektu uchwały z takim skutkiem, że rada gminy zobowiązana jest uczynić go przedmiotem swoich obrad.
W rozpatrywanej sprawie, zdaniem sądu, uchwała rady podjęta została na skutek inicjatywy wójta.

WSA uznał, że rada mógła dokonać zmian w budżecie, gdyż został spełniony warunek, że w wyniku tych zmian nie wzrośnie deficyt jednostki samorządu terytorialnego.

W ramach kompetencji uchwałodawczej rada mogła zatem wskazać inną niż wynikało to z projektu uchwały o zmianie uchwały budżetowej - pozycję budżetu, w których doszło do zmniejszania jego wydatków.
WSA podkreślił, iż dynamicznie zmieniające się warunki otoczenia zewnętrznego, niestabilna sytuacja finansowa i płatnicza powodują konieczność aktualizowania danych przyjętych również i w zakresie wydatków w celu pełnej realizacji założonych zadań i przedsięwzięć jednostki samorządu terytorialnego.

Należy jednak pamiętać, iż zmniejszenie wysokości tych wydatków nie może skutkować niemożliwością wypełniania przez jednostkę samorządu terytorialnego jej zadań. Zdaniem sądu taka sytuacja jednak nie miała miejsca w sprawie.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 28 sierpnia 2014 r., sygn. akt I SA/Ol 553/14, nieprawomocny