Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie udzielenia poręczenia wójtowi gminy. Jako osobę, która będzie wykonywać obowiązki poręczającego wskazano przewodniczącą rady gminy. Takie rozwiązanie zostało zakwestionowane przez wojewodę.

Przepis art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do jej kompetencji. Oznacza to, że rada gminy tylko wówczas uprawniona jest do skorzystania z tego uprawnienia i podjęcia stosownej uchwały, gdy ustawodawca określił jej kompetencje w innym akcie prawnym rangi ustawowej. Organ nadzoru podniósł w rozstrzygnięciu nadzorczym, iż art. 271 Kodeks postępowania karnego odnosi się do niemajątkowego środka zapobiegawczego w postaci poręczenia społecznego. Kompetencja taka przyznana została podmiotom szczegółowo określonym w przepisach prawa, wśród których ustawodawca nie wskazał organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. W związku z powyższym rada gminy nie miała prawa udzielić poręczenia.

Jednocześnie zdaniem wojewody, mając na uwadze art. 8 ustawy o pracownikach samorządowych nie można zgodzić się ze stwierdzeniem, że Rada Gminy działa jako pracodawca wójta gminy. Pracodawcą wójta jest urząd gminy, natomiast czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta, związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady gminy, a pozostałe czynności - wyznaczona przez wójta osoba zastępująca lub sekretarz gminy, z tym że wynagrodzenie wójta ustala rada gminy, w drodze uchwały.

W uzupełnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego wojewoda podkreślił, iż wskazanie przez Radę Gminy, przewodniczącej rady jako osoby mającą wykonywać obowiązki poręczającego, stoi w sprzeczności z art. 19 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym , który jednoznacznie określa, iż obowiązkiem przewodniczącego rady jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie jej obrad.

W konsekwencji wojewoda uznał, że rada gminy działała bez upoważnienia ustawowego podejmując przedmiotową uchwałę, co stanowi istotne naruszenie prawa uzasadniające stwierdzenie nieważności tej uchwały.


Przydatne materiały:
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego z dnia 15 września 2010 r., nr NK.II.DM.0911-123/2010

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)