Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie wprowadzenia zmian w składzie rady społecznej przy samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej (SPZOZ).


Wojewoda zaskarżył uchwałę. Zdaniem organu nadzoru rada gminy bezprawnie rozszerzyła katalog okoliczności uprawniających do odwołania członka rady społecznej przed upływem kadencji.


Wojewoda ustalił, iż w statucie SPZOZ wymienione zostały okoliczności wygaśnięcia mandatu członka rady społecznej przed upływem kadencji. Katalog ten ma charakter wyczerpujący i nie jest dopuszczalna wykładnia rozszerzająca jego zastosowania.


WSA przyznał rację wojewodzie.


Sąd przypomniał, iż SPZOZ działa na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2013 r., poz. 217) oraz statutu. W doktrynie przyjmuje się, że statut stanowi źródło prawa, niewątpliwie też jest on podstawowym dokumentem w oparciu o który działa ZOZ.


Jeżeli rada gminy z jakiś powodów uzała, iż należało dokonać kilkuosobowych zmian w składzie rady społecznej SPOZ, wynikających z przesłanek nie objętych zapisami statutu - powinna była w pierwszej
kolejności podjąć działania celem dokonania zmian statutu – uznał WSA.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Warszawie z 15 kwietnia 2014 r., sygn. akt VII SA/Wa 6/14, nieprawomocny