Gmina prowadzi odrębne rachunki dla dochodów gminy oraz wydatków urzędu. Na rachunek dochodów gminy wpływają subwencje i dotacje celowe z budżetu państwa, udziały jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego, dotacje celowe na zadania realizowane przez JST itp.
Jak przeksięgować należności z organu do jednostki?
Odpowiedź
W sytuacji, gdy urząd nie ma wyodrębnionego w banku konta 130 Rachunki bieżące jednostek budżetowych (subkonto dochody) ewidencja równoległa dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w księgach urzędu zapisem
Wn konto 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
Ma konto 750 Przychody i koszty finansowe.
powinno dotyczyć tylko dochodów budżetowych, które nie są ujęte w planach finansowych innych samorządowych jednostek budżetowych, w tym również w planie finansowym Urzędu.
Uzasadnienie
Dochody budżetowe, które gromadzi Urząd Gminy i które bezpośrednio wpływają na konto Gminy (w księgach zapis: 133 - Rachunek budżetu Wn, 901- Dochody budżetowe MA) nie przenosi się równolegle do ksiąg Urzędu.
Zapis § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.) mówiący o tym, że Urząd jednostki samorządu terytorialnego jako samorządowa jednostka budżetowa ma obowiązek zaliczania do przychodów tego Urzędu (konto 750 Przychody i koszty finansowe) równowartości dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotyczy wyłącznie tych zgromadzonych dochodów budżetowych, które nie są ujęte w planach finansowych innych samorządowych jednostek budżetowych. Zapis ten obejmuje m.in.:
- subwencji i dotacji celowych z budżetu państwa,
- udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego,
- dotacji celowe z funduszy celowych oraz dotacji celowych na zadania realizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
- wpłat połowy zysku dokonywanych przez gospodarstwa pomocnicze,
- wpłat nadwyżki środków obrotowych dokonywanych przez zakłady budżetowe.
Przykład
W powyższym przypadku, dochody zgromadzone przez urząd, zgodnie z planem finansowym w księgach urzędu powinny być od razu księgowane w następujący sposób:
1. Przypis dochodów budżetowych:
Wn konto 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
Ma konto 750 Przychody i koszty finansowe
2. Odpis w momencie zapłaty na konto budżetu Gminy:
Ma konto 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
Wn konto 222 Rozliczenie dochodów budżetowych (lub 130 Rachunki bieżące jednostek budżetowych - w sytuacji, gdy urząd wyodrębnia to konto w ewidencji dla zgromadzonych dochodów. Ale wtedy konto 130 w zakresie dochodów ma wyłącznie charakter konta rozliczeniowego, czyli spełnia taką funkcję jak konto 222).
To jak urząd ewidencjonuje dochody, które bezpośrednio wpływają na konto budżetu musi koniecznie być zapisane w polityce rachunkowości, bowiem w praktyce w tego typy podmiotach przyjmuje się wiele rozwiązań.
Jak przeksięgować należności z organu do jednostki?
Odpowiedź
W sytuacji, gdy urząd nie ma wyodrębnionego w banku konta 130 Rachunki bieżące jednostek budżetowych (subkonto dochody) ewidencja równoległa dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w księgach urzędu zapisem
Wn konto 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
Ma konto 750 Przychody i koszty finansowe.
powinno dotyczyć tylko dochodów budżetowych, które nie są ujęte w planach finansowych innych samorządowych jednostek budżetowych, w tym również w planie finansowym Urzędu.
Uzasadnienie
Dochody budżetowe, które gromadzi Urząd Gminy i które bezpośrednio wpływają na konto Gminy (w księgach zapis: 133 - Rachunek budżetu Wn, 901- Dochody budżetowe MA) nie przenosi się równolegle do ksiąg Urzędu.
Zapis § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.) mówiący o tym, że Urząd jednostki samorządu terytorialnego jako samorządowa jednostka budżetowa ma obowiązek zaliczania do przychodów tego Urzędu (konto 750 Przychody i koszty finansowe) równowartości dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotyczy wyłącznie tych zgromadzonych dochodów budżetowych, które nie są ujęte w planach finansowych innych samorządowych jednostek budżetowych. Zapis ten obejmuje m.in.:
- subwencji i dotacji celowych z budżetu państwa,
- udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego,
- dotacji celowe z funduszy celowych oraz dotacji celowych na zadania realizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
- wpłat połowy zysku dokonywanych przez gospodarstwa pomocnicze,
- wpłat nadwyżki środków obrotowych dokonywanych przez zakłady budżetowe.
Przykład
W powyższym przypadku, dochody zgromadzone przez urząd, zgodnie z planem finansowym w księgach urzędu powinny być od razu księgowane w następujący sposób:
1. Przypis dochodów budżetowych:
Wn konto 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
Ma konto 750 Przychody i koszty finansowe
2. Odpis w momencie zapłaty na konto budżetu Gminy:
Ma konto 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych
Wn konto 222 Rozliczenie dochodów budżetowych (lub 130 Rachunki bieżące jednostek budżetowych - w sytuacji, gdy urząd wyodrębnia to konto w ewidencji dla zgromadzonych dochodów. Ale wtedy konto 130 w zakresie dochodów ma wyłącznie charakter konta rozliczeniowego, czyli spełnia taką funkcję jak konto 222).
To jak urząd ewidencjonuje dochody, które bezpośrednio wpływają na konto budżetu musi koniecznie być zapisane w polityce rachunkowości, bowiem w praktyce w tego typy podmiotach przyjmuje się wiele rozwiązań.