W dniu 15 lipca 2011 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony lokali obwodowych komisji wyborczych w czasie przerwy w głosowaniu (Dz. U. Nr 158, poz. 939) . Przepisy ustanowione rozporządzeniem stanowią rozwinięcie regulacji zawartych uprzednio w rozporządzeniu z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony lokali obwodowych komisji w wyborach do Parlamentu Europejskiego w czasie przerwy w głosowaniu (Dz. U. Nr 100, poz. 644) .

Zgodnie z rozporządzeniem , zapewnienie ochrony lokali wyborczych w trakcie przerwy w dwudniowych wyborach, stanowić będzie zadanie wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W tym celu wyznaczy on swoich przedstawicieli (w liczbie odpowiadającej potrzebom lokalu wyborczego) oraz zapewni środki łączności umożliwiające utrzymywanie kontaktu z właściwą miejscowo jednostką Policji. O wybranych przedstawicielach zobowiązany będzie poinformować przewodniczącego obwodowej komisji wyborczej oraz właściwego terytorialnie komendanta powiatowego (miejskiego i rejonowego) Policji.

Do zadań wójta należy również zapewnienie, w miarę możliwości, umiejscowienie siedziby lokalu wyborczego w obiektach wyposażonych w środki zabezpieczenia technicznego, takie jak: ogrodzenia, kraty w oknach, wzmocnione drzwi i co najmniej jeden zamek o skomplikowanym mechanizmie. Warunek ten może być jednak trudny do spełnienia w sytuacji, gdy ten sam lokal wyborczy będzie miał być jednocześnie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (pisaliśmy o tym: Ułatwienia wyborcze dla niepełnosprawnych).

Przedstawiciele wyznaczeni przez wójta wykonują swoje obowiązki poprzez zewnętrzny stały dozór lokalu wyborczego oraz sprawdzanie stanu zabezpieczeń do czasu ponownego otwarcia lokalu wyborczego. Są zobowiązani również do towarzyszenia przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej, podczas gdy ów po zakończeniu głosowania w pierwszym dniu głosowania, zamyka lokal wyborczy i opieczętowuje wejście do tego lokalu.

Rozporządzenie stanowi również obowiązki dla wspomnianych już wyżej komendantów Policji. Zobowiązani oni będą do zapoznania wójtów z zasadami pełnienia służby przez Policję i ewentualnymi zagrożeniami dla zabezpieczenia lokali, uzgadniają procedurę wzywania do pomocy Policji przez przedstawicieli wójta, oraz instruują tych ostatnich zakresie dotyczącym ochrony lokali wyborczych podczas przerwy w głosowaniu. Wszystko to zobowiązani są uczynić nie później niż na 7 dni przed terminem wyborów.

Należy pamiętać, iż nowe rozporządzenie nie będzie miało zastosowania w wyborach parlamentarnych w 2011 r. Jest to skutek wyroku wydanego przez Trybunał Konstytucyjnym, zgodnie z którym dwudniowe wybory prezydenckie oraz parlamentarne są niezgodne z konstytucją. Wprowadzone regulacje będą obowiązywały w trakcie wyborów samorządowych oraz do Parlamentu Europejskiego.

Rozporządzenie wchodzi w życie 1 sierpnia 2011 r.

Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 lipca 2011 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie ochrony lokali obwodowych komisji wyborczych w czasie przerwy w głosowaniu (Dz. U. Nr 158, poz. 939)
Rozporządzeniu z dnia 2 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony lokali obwodowych komisji w wyborach do Parlamentu Europejskiego w czasie przerwy w głosowaniu (Dz. U. Nr 100, poz. 644)