Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.

Wójt działa na podstawie art. 29 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 145) – dalej pr. wod. Jaki jest właściwy organ do załatwienia sprawy, jeżeli gmina sama powoduje zmiany stanu wody na gruncie poprzez odprowadzenie bez zgody właściciela i bez pozwolenia wodnoprawnego deszczówki na grunt należący do osoby prywatnej?

Czy można takie działanie kwalifikować jako zmiany stosunków wodnych?

Czy odszkodowanie za spowodowanie szkody odbywa się na drodze cywilnoprawnej?


Odpowiedź:

Odprowadzanie deszczówki na grunt sąsiada jest zabronione przepisem art. 29 ust. 1 pr. wod. zatem kwalifikuje się do rozpatrzenia na podstawie tego przepisu. Przepisy ustawy Prawo wodne nie regulują wyłączenia wójta czy burmistrza z prowadzenia postępowania i rozstrzygania sprawy, w której jednocześnie jest stroną.


W moim przeświadczeniu wójt z uwagi na to, że jest stroną przedmiotowego postępowania, powinien się z niego wyłączyć i wystąpić do właściwego samorządowego kolegium odwoławczego, o wyznaczenie do jej załatwienia innego organu, na podstawie przepisu art. 26 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267).


Na podstawie przepisu art. 29 pr. wod. organ orzeka o przywróceniu stanu poprzedniego lub wykonaniu urządzeń zapobiegających szkodom. W postępowaniu prowadzonym na podstawie przepisu art. 29 ust. 3 pr. wod. nie szacuje się szkód spowodowanych zmianą stanu wody na gruncie (wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 21 czerwca 2011 r., II SA/Bd 438/11) i nie orzeka się o odszkodowaniu. Odszkodowania za szkody spowodowane zmianą stosunków wodnych na gruncie powinno być dochodzone na drodze cywilnej.

Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.