Rozstrzygnięciem nadzorczym wojewoda stwierdził nieważność zarządzenia wójta gminy w sprawie powołania pełnomocnika ds. organizacji urzędu gminy. Jako przesłanki uzasadniające wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego organ nadzoru wskazał, że sekretarz gminy wykonuje niemal wszystkie zadania, jakie miałby wykonywać powołany pełnomocnik ds. organizacji urzędu gminy. Ponadto stanowisko pełnomocnika z wymienionym w zarządzeniu zakresem czynności nie jest przewidziane ani w ustawie o samorządzie gminnym , ani w statucie gminy, ani też w regulaminie organizacyjnym urzędu.

Gmina wniosła skargę na powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze do WSA w Kielcach wnosząc o jego uchylenie w całości. Strona skarżąca zarzuciła rażące naruszenie prawa, a mianowicie art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym polegające na przyjęciu przez wojewodę, że, wójt gminy nie ma prawa do ustanowienia funkcji pełnomocnika ds. organizacji urzędu gminy, którego obowiązki zlecił pracownikowi samorządowemu zatrudnionemu w urzędzie gminy na stanowisku inspektora.

Rozpatrując skargę na wydane rozstrzygnięcie nadzorcze, WSA w Kielcach przyjął, że w myśl art. 33 ust. 1– 4 ustawy o samorządzie gminnym  do wójta, co do zasady, należą zadania związane z kierowaniem i organizacją urzędu gminy. Jedynymi osobami, którym wójt może w zgodzie z ustawą powierzyć prowadzenie takich zadań związanych z kierowaniem urzędem gminy, są sekretarz gminy i zastępca wójta. Powierzenie zatem zadań w zakwestionowanym przez wojewodę zarządzeniu pracownikowi urzędu na stanowisku inspektora jest sprzeczne zarówno z powołanymi przepisami, jak i ze statutem gminy i regulaminem urzędu.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)

Pobierz orzeczenie:
Wyrok WSA w Kielcach z dnia 28 września 2007 r., sygn. akt II SA/Ke 368/07