Zrozumiałe jest, że nie można wykonywać projektów na terenie powiatu, jeśli pracuje się w takiej jednostce, ale kierowanie robotami wydaje się nie mieć już bezpośredniego powiązania z funkcją wykonywana w wydziale architektury.

Odpowiedź

Odpowiadając na zadane pytanie należy przede wszystkim wyjaśnić, iż osoba nie posiadająca jeszcze uprawnień budowlanych nie może pełnić samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. Zatem, nie może też pełnić funkcji zastępcy kierownika budowy, może być jednak jego asystentem.


Natomiast jeżeli chodzi o możliwość podjęcia pracy w wykonawstwie przez pracownika organu administracji architektoniczno-budowlanej na terenie powiatu, na terenie którego wykonuje swoje czynności, to sprawa jest już bardziej złożona. Przepisy nie wyjaśniają tej kwestii tak jasno, jak w przypadku pracowników organów nadzoru budowlanego.


W przypadku pracowników samorządowych, do których zalicza się pracowników organów administracji architektoniczno-budowlanej, mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 z późn. zm.) – dalej u.p.s. Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 2 u.p.s., do obowiązków pracownika samorządowego należy wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie.


W konsekwencji, praktyce przyjmuje się, że pracownicy organów administracji architektoniczno-budowlanej nie powinni podejmować dodatkowej pracy, ani wykonywać czynności, które mogłyby powodować wątpliwości co do ich bezstronności.


Wykonywanie nadzoru nad robotami budowlanymi wiąże się bezpośrednio z inwestycją na którą organ administracji architektoniczno-budowlanej wydał pozwolenie, dlatego też nie można uznać, iż nie ma tu żadnych zależności ani bezpośredniego związku, jak sugeruje się w pytaniu.


W wyjaśnieniu powyższej kwestii ważne są także regulacje wewnętrzne w danym urzędzie, które mogą doprecyzowywać zasady i warunki podejmowania dodatkowej pracy. Dlatego też warto przyjrzeć się regulaminom wewnętrznym obowiązującym w danym urzędzie oraz treści umowy o pracę, która także może zawierać postanowienia szczególne w tym zakresie.