Starostwo powiatowe udzieliło pozwolenie na rozbudowę budynku mieszkalnego w 2002 r. inwestor po uprawomocnieniu się decyzji przystąpił do robót budowlanych nie powiadamiając o rozpoczęciu budowy właściwego organu oraz nie pobrał od właściwego organu dziennika budowy. Po 35 dniach budowy (stan surowy zamknięty budynek o wym. 4,0 x 12 m, podpiwniczony, piętrowy z poddaszem mieszkalnym) jedna ze stron złożyła wniosek do starostwa powiatowego w sprawie wznowienia postępowania administracyjnego w sprawie wydanego pozwolenia na budowę w związku z pominięciem jej w postępowaniu. W związku z powyższym starostwo wznowiło postępowanie i wstrzymało wykonanie pozwolenia na budowę. Następnie została wydana decyzja o odmowie uchylenia pozwolenia na budowę. Następnie strona pominięta w postępowaniu złożyła odwołanie od przedmiotowej decyzji w wyniku czego wojewoda wyeliminował pozwolenie na budowę z obiegu prawnego.

W trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego organ nadzoru budowlanego otrzymał od stron skarżących oświadczenia złożone pod rygorem karnym, że inwestor rozpoczął roboty pół roku przed uzyskaniem pozwolenia na budowę. Na tą okoliczność inwestor również przedłożył oświadczenia złożone pod rygorem karnym, lecz zaprzeczające wykonywanie robót przed uzyskaniem pozwolenia na budowę.

1. Jak ma postąpić organ nadzoru budowlanego w przypadku otrzymania sprzecznych oświadczeń?

2. Czy organ nadzoru budowlanego ma obowiązek prowadzenia czynności zmierzających do określenia, czy inwestor był w stanie w okresie 35 dni osiągnąć stan surowy zamknięty, czy powinien opierać się na oświadczeniu inwestora?

Odpowiedź

Organ nadzoru budowlanego zobowiązany jest do pojęcia wszelkich kroków niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego. Brak jest podstaw do dania wiary oświadczeniu złożonemu przez inwestora, a odmówienia wiary oświadczeniu złożonemu przez skarżącego. W takiej sytuacji, organ obowiązany jest kontynuować postępowanie dowodowe.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 7 Kodeksu postępowania administracyjnego w toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.

Postępowanie dowodowe jest oparte na zasadzie oficjalności, co oznacza, iż organ administracyjny jest obowiązany z urzędu przeprowadzić dowody służące ustaleniu stanu faktycznego sprawy i podjąć wszelkie kroki niezbędne dla dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego, jako warunku niezbędnego wydania decyzji o przekonującej treści (Wyrok WSA z dnia 27 kwietnia 2006 r., sygn. akt: I SA/Wa 432/2006).

Zgodnie z art. 75 Kodeksu postępowania administracyjnego jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności dowodem mogą być dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oględziny.

Nadto, na podstawie art. 77 Kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej jest obowiązany w sposób wyczerpujący zebrać i rozpatrzyć cały materiał dowodowy. Organ może w każdym stadium postępowania zmienić, uzupełnić lub uchylić swoje postanowienie dotyczące przeprowadzenia dowodu. Organ przeprowadzający postępowanie na wezwanie organu właściwego do załatwienia sprawy (art. 52 Kodeksu postępowania administracyjnego ) może z urzędu lub na wniosek strony przesłuchać również nowych świadków i biegłych na okoliczności będące przedmiotem tego postępowania. Fakty powszechnie znane oraz fakty znane organowi z urzędu nie wymagają dowodu. Fakty znane organowi z urzędu należy zakomunikować stronie.

Podsumowując, organ nadzoru budowlanego, będący organem administracji publicznej, obowiązany jest podjąć wszelkie (zgodne z prawem) działania, zmierzające do ustalenia stanu faktycznego. W szczególności, organ może przesłuchać sąsiadów na okoliczność ustalenia terminu rozpoczęcia prac związanych z budową domu. Nadto, organ może korzystać z wiedzy ogólnej i doświadczenia życiowego, które pozwoli na ustalenie czy było możliwe wybudowanie domu w 35 dni. Organ może również zlecić biegłemu sporządzenie opinii na tę okoliczność.


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)