Pytanie:
Zamawiający zamierza udzielić zamówienia na obsługę bankową gminy i gminnych jednostek organizacyjnych. Planowany termin realizacji to 4 lata. W każdym roku zamawiający przewiduje skorzystanie z kredytu w rachunku bieżącym, przy czym zastrzega, że skorzystanie z niego nie będzie to obligatoryjne, lecz będzie wynikało z bieżących potrzeb. Jak w takim wypadku należy oszacować wartość zamówienia? Czy w związku z centralizacją VAT jednostki mają mieć zawarte odrębne umowy, czy też Gmina zawiera wszystkie umowy?

Odpowiedź:
Zgodnie z art. 34 ust. 4 Prawa zamówień publicznych z 29.01.2004 r. dalej p.z.p. podstawą ustalenia wartości zamówienia na usługi bankowe są opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia. Podstawową zasadą szacowania wartości zamówienia, zawartą w art. 32 ust. 1 p.z.p. jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Odnosząc się do kwestii uwzględnienia kredytu w rachunku bieżącym, przy należytej staranności zamawiający winien szacować wartość zamówienia przy założeniu planowanego kredytu. Przyjęcie zryczałtowanego kosztu prowadzenia rachunku bankowego nie potwierdzałoby należytej staranności. Zamiar uwzględnienia kredytu na bieżącym rachunku zamawiającego, pozwala stwierdzić, że będzie chciał z niego skorzystać, co spowoduje naliczenie przez bank odpowiednich opłat, prowizji itp.

Uzasadnienie:
Jak wynika ze wskazanych przepisów, prawidłowe oszacowanie wartości zamówienia z zachowaniem należytej staranności będzie polegało na uwzględnieniu przez zamawiającego opłat, prowizji, odsetek i innych podobnych opłat na cały okres trwania umowy, tj. na 4 lata. Wynika to z faktu, że zamawiający posiada taką wiedzę na etapie przygotowania postępowania.

Wskazać należy, że raty kredytu nie są świadczeniem okresowym a świadczeniem jednorazowym, rozłożonym na raty. Wynikają one bowiem z zawartej umowy, w której strony z góry określiły jak będzie kwota świadczenia, a spłata tej kwoty rozłożona jest na raty (m.in. wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z 11.07.2012 r., I ACa 671/12). W związku z powyższym dokonując czynności szacowania wartości zamówienia, zamawiający winien postępować zgodnie z art. 34 ust. 1 pkt 2 p.z.p.

W odniesieniu do kwestii centralizacji podatku VAT i zawarcia odrębnych umów dla każdej jednostki organizacyjnej przez Gminę czy też przez każdą jednostkę osobno informuję, że Gmina może, na podstawie art. 10a ustawy o samorządzie gminnym z 8.03.1990 r. zapewnić wspólną obsługę, w szczególności administracyjną, finansową i organizacyjną:
- jednostkom organizacyjnym gminy zaliczanym do sektora finansów publicznych,
- gminnym instytucjom kultury, a także
- innym zaliczanym do sektora finansów publicznych gminnym osobom prawnym utworzonym na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego,
- zwanym dalej "jednostkami obsługiwanymi".

W związku z powyższym, Gmina może zawrzeć umowę w imieniu jednostek organizacyjnych. 

Autor: Bartosz Pitak

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami