Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK wskazał, iż należy poprawić sytuację wykonawców inwestycji kolejowych. Ma to nastąpić poprzez wprowadzenie zaliczek za częściowe wykonanie inwestycji, zmianę roli inżyniera kontraktu oraz przedpłaty na zakup materiałów. Poinformowano także, iż w 2017 r. przewoźnik przeznaczy 5,5 mld zł na inwestycje związane z koleją. Jest to mniejsza kwota niż wydana w 2015 r. (7,6 mld zł), ale większa od 2016 r. (prawie 4 mld zł).

Branża wykonawców ocenia te informacje pozytywnie. Przedsiębiorcy, znając zapotrzebowanie przewoźnika, będą mogli przygotować strategię startowania w przetargach. Wydatki przeznaczone na inwestycje mają systematycznie, aż do 2020 r. wzrastać. Postanowienia Krajowego Programu Kolejowego zakładają obniżenie nakładu inwestycyjnego w latach 2019-2022. 

Spowodowane jest to nową perspektywą środków unijnych. Dlatego też przewoźnik planuje do 2021 r. mieć przygotowane projekty do realizacji o wartości kilkunastu miliardów zł. Prezes PKP PLK wskazuje, iż obie perspektywy muszą się płynnie zazębiać, dlatego też nie można doprowadzić do luki inwestycyjnej, która ma obecnie miejsce w branży kolejowej.

Źródło: www.rynek-kolejowy.pl

Dowiedz się więcej z książki
Zamówienia publiczne na dostawy i usługi IT. Wybrane zagadnienia praktyczne
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł