Burmistrz zwrócił szkole zatwierdzony arkusz organizacyjny z adnotacją, że od 1 września ulega likwidacji stanowisko głównego księgowego w tej szkole. W terminie późniejszym rada miejska podjęła decyzję o obsłudze księgowej szkoły przez inną szkołę w mieście.

Czy takie działanie jest zgodne z prawem?

Odpowiedź

Zapewnienie obsługi finansowo-księgowej szkół i placówek oświatowych należy do zadań organu prowadzącego.

Uzasadnienie

Stosownie do zapisu art. 5 ust. 9 ustawy o systemie oświaty , organy prowadzące szkoły mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek.

Z redakcji przepisu wynika, że organ prowadzący może postanowić o utworzeniu jednostki organizacyjnej (zespołu obsługi ekonomiczno-administracyjnej), której zadaniem będzie prowadzenie zadań, o których mowa w powołanym przepisie. Z kolei "organizowanie wspólnej obsługi", oznacza powierzenie przez organ prowadzący np. obsługi księgowej szkół i placówek oświatowych odrębnym, wyspecjalizowanym i profesjonalnym podmiotom, skutkiem czego organ prowadzący nie ponosi przy tym kosztów związanych z funkcjonowaniem własnych komórek (M. Pilich, Ustawa o systemie oświaty, Komentarz, ABC, 2012, s. 100-101).

Głównym księgowy szkoły lub placówki oświatowej w rozumieniu ustawy o finansach publicznych - dalej u.f.p. , jest pracownik danej jednostki, któremu kierownik tej jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie określonym w art. 54 u.f.p. Jak wynika z powołanego przepisu funkcja głównego księgowego może zostać powierzona pracownikowi danej jednostki (także w części etatu). Organ prowadzący powinien więc zapewnić w tej sytuacji obsługę księgową w obydwu szkołach w odpowiednich częściach etatu.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)