Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (druk nr 2667) w swoim uzasadnieniu dostrzega, iż wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego zgłaszają problemy z bieżącym finansowaniem swoich zadań. Jednak rozwiązania, jakie proponuje nie rozwiązują powyższego problemu. Zapisy projektu w zasadzie przerzucają odpowiedzialność za stan finansowy WORD-ów na samorządy województw. Projektodawcy nie wprowadzają rozwiązań polepszających stan finansowy budżetów WORD-ów. Pogarszająca sytuacja finansowa wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego wynika głównie z braku od prawie 10 lat waloryzacji opłat za państwowe egzaminy na prawa jazdy. W sytuacji, gdy około 90 proc. przychodów ośrodków ruchu drogowego to wpływy z opłat za egzaminy na prawa jazdy, to brak ich waloryzacji ma kluczowe znaczenie w oddziaływaniu na stan budżetów WORD-ów. Ośrodki ruchu drogowego jako samofinansujące się podmioty powinny bilansować koszty jakie ponoszą za zorganizowanie i przeprowadzenie egzaminów państwowych na prawa jazdy z opłatami jakie są ustalane na poziomie rozporządzenia i ustawy. Tak jednak się nie dzieje i proponowane zmiany nie naprawią tej sytuacji.

 

 

Dofinansowanie WORD-ów kosztem innych zdań

Poselski projekt ustawy proponuje przerzucenie odpowiedzialności za stan finansowy WORD-ów na samorządy województw poprzez wprowadzenie możliwości dofinansowywania przez samorządy działalności ośrodków ruchu drogowego. W zakresie tym jeszcze przed pojawieniem się projektu ustawy wypowiedział się Konwent Marszałków w stanowisku z dnia 18 sierpnia 2022 r., negatywnie oceniając takie rozwiązanie ze względu na samodzielność finansową ośrodków oraz obecny jasny podział odpowiedzialności za stan funkcjonowania ośrodków ruchu drogowego. A przede wszystkim Konwent zwrócił uwagę, iż dofinansowywanie działalności ośrodków ruchu drogowego musiałoby się odbywać kosztem innych zadań realizowanych przez samorządy województw.

W związku z czym WORD-y powinny pozostać jednostkami samofinansującymi się bez potrzeby dotowania przez samorządy województw. Ale do tego potrzebne jest urealnienie obecnych stawek opłat za egzaminy państwowe na prawa jazdy i dodatkowo również zapewnienie waloryzacji tych stawek w przyszłości tak, aby problem ten nie powracał w sytuacji chociażby rosnących kosztów działalności.

O problemie pisaliśmy już w artykułach: 

 

Propozycje stwarzają nowe zagrożenia

Zastrzeżenia budzi również propozycja określania wysokości opłat za państwowe egzaminy na prawa jazdy przez sejmiki województw w sytuacji zablokowania poprzez pozostawienie maksymalnych stawek określonych w ustawie na poziomie z 2013 r. I w tym przypadku wymagane byłoby urealnienie wysokości stawek maksymalnych do obecnej sytuacji gospodarczej z wprowadzeniem automatycznej corocznej waloryzacji. W innej sytuacji samorządy województw miałyby bardzo ograniczone możliwości kształtowania wysokości opłat.  

Czytaj w LEX: Skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów - kwestie formalne >

Czytaj w LEX: Przesłanki skreślenia egzaminatora z ewidencji egzaminatorów >

Także zawarta w projekcie ustawy propozycja określania warunków wynagrodzenia egzaminatorów przez sejmik województwa w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego byłaby niekorzystna dla samych WORD-ów, jak i egzaminatorów. Mogłoby to spowodować znaczne zróżnicowanie warunków wynagrodzenia egzaminatorów w różnych województwach w zakresie podstawowej wysokości wynagrodzenia, ale i np. w zakresie sposobu określania nagród jubileuszowych, dodatku funkcyjnego, odpraw pieniężnych dla egzaminatora, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę. Ponadto zróżnicowanie stawek wynagrodzenia egzaminatorów mogłoby wywołać negatywne skutki w postaci chociażby odpływu części kadr do ośrodków lepiej wynagradzających, co wywołałoby problemy w realizacji zadań przez inne WORD-y.

WZORY DOKUMENTÓW:

 

Główną przyczyną zastopowania wzrostu płac egzaminatorów jest m.in. brak waloryzacji opłat za egzaminy w wysokości uwzględniającej wzrost kosztów utrzymania działalności ośrodków.

Wobec powyższego propozycje zmian przedstawione w poselskim projekcie nie rozwiążą od dłuższego czasu przedstawianych problemów pogarszającej się trudnej sytuacji finansowej WORD-ów. Jedynym skutecznym sposobem rozwiązania problemów WORD-ów jest urealnienie na poziomie rozporządzenia i ustawy wysokości opłat za egzaminy państwowe na prawa jazdy w sytuacji gdy stanowią one w budżetach około 90  proc. ich przychodów.

Czytaj w LEX: Prowadzenie ośrodka szkolenia kierowców - komentarz praktyczny >