Gmina pobiera opłaty za dzierżawę i sprzedaż grobów na cmentarzu komunalnym (całokształt spraw prowadzi w imieniu gminy inny podmiot). W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jesteśmy zobowiązani do rozpoczęcia z dniem 1 maja 2011 r. ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Nie mamy możliwości skorzystania ze zwolnienia ze względu na formę zapłaty, wymienionego w poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Czy przy zakupie kasy fiskalnej mamy prawo do odliczenia VAT z faktury dokumentującej zakup (stosując ogólne zasady określone w art. 86 ust. 1, ust. 10 i 11), jak również do ulgi z tytułu nabycia kas na mocy art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług ?

Jak prawidłowo rozliczyć zakup rezerwowej kasy rejestrującej?

Odpowiedź

Zarówno odliczenie od podatku należnego kwoty VAT naliczonego zawartego w cenie kas rejestrujących, jak również – po spełnieniu przesłanek formalnych – zwrot części kwot wydatkowanych na zakup tych kas są w tym przypadku zasadne.

Uzasadnienie

Prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty VAT naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ).

Niewątpliwie, gmina z tytułu wykonywania pozostałych czynności jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto, usługi dzierżawy i sprzedaży grobów stanowią – niekorzystające ze zwolnienia od podatku – czynności opodatkowane z VAT. Zakup kas fiskalnych jest tu zatem w całości związany z dokonywanymi przez podatnika VAT czynnościami opodatkowanymi. Odliczenie więc od podatku należnego kwoty VAT naliczonego zawartego w cenie tych kas jest w tej sytuacji zasadne.

W kwestii stwierdzenia zasadności stosowania ulgi na zakup kas rejestrujących odnieść się należy w szczególności do zapisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733) . Zgodnie z § 2 tego rozporządzenia, odliczenia części wydatków poniesionych na zakup kas lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:
- złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
- rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
- posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

O ile powyższe przesłanki zostaną spełnione, odliczenie od podatku należnego kwot wydatkowanych na zakup kas, bądź odpowiednio zwrot tych wydatków na konto gminy będą uprawnione.

Dotyczy to także kwot wydatkowanych na zakup kasy rezerwowej. Sam fakt, że podatnik wydatkuje określone kwoty na zakup kasy rezerwowej nie stanowi przeszkody do odliczenia (zwrotu) tychże wydatków. Istotne jest jedynie, aby podatnik złożył w urzędzie zgłoszenie o liczbie wszystkich kas (w tym również kasy rezerwowej) na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania (zob. decyzję Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 8 grudnia 2006 r., IS.IX/3-443/133/06). Odliczenie wydatków na zakup kasy rezerwowej będzie zasadne o ile kasa ta zostanie zgłoszona w urzędzie skarbowym na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733)

Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego Administracja