Wnioskodawca wystąpił do zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności o rozpatrzenie dwóch wniosków. Oba dotyczyły przesłania kopii dokumentów w sprawie orzeczenia o jego niepełnosprawności.

Zespół odmówił mężczyźnie wydania kserokopii dokumentacji. W obydwu postanowieniach jako podstawę prawną rozstrzygnięć wskazano art. 74 § 2 k.p.a. oraz art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz zawarto sformułowanie "w wykonaniu prawomocnego wyroku WSA", jak też podano daty wniosków o wydanie kopii dokumentów.

Mężczyzna wniósł skargę do sądu administracyjnego na niewykonanie wyroku WSA.

WSA rozpatrując sprawę uznał, iż skoro organ otrzymał akta sprawy administracyjnej po wydanym wyroku i wydał procesowe rozstrzygnięcia dla wniosków w nim wskazanych – to nie można skutecznie zarzucić mu niewykonania wyroku.

Jednocześnie sąd podkreślił, że na ocenę istnienia bezczynności organu nie ma wpływu sposób procesowego załatwienia sprawy czy prawidłowość rozstrzygnięcia.

Istotne jest jedynie, czy w procesowej formie organ rozpoznał i zakończył daną sprawę.
Istotą i celem regulacji art. 154 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.) jest przeciwdziałanie dalszej bezczynności organu w sytuacji wcześniejszego uwzględnienia skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania oraz bezczynności i niedziałania po wyroku uchylającym lub stwierdzającym nieważność aktu lub czynności.

Natomiast kontrola sposobu rozstrzygania nie jest w tym postępowaniu dopuszczalna – przypomniał sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 16 czerwca 2015 r., sygn. akt II SA/Bk 256/15, prawomocny